מאות לקחו חלק בוועידת תל אביב שהתקיימה באוניברסיטת תל אביב

באירוע השתתפו מקבלי החלטות רבים, מומחי ביטחון, נשות ואנשי תקשורת, עסקים וסגל אקדמי, אנשי תרבות ורוח ובנות משפחות חטופים

20 יוני 2024
צעירות משפחות החטופים בוועידת תל אביב
צעירות משפחות החטופים בוועידת תל אביב

קהל מגוון הגיע בשבוע שעבר לקמפוס אוניברסיטת תל אביב כדי להשתתף בוועידת תל אביב - עתיד ישראל, שביקשה לתת מענה על השאלה היכן נמצאת החברה הישראלית היום ומה ניתן ואפשר לעשות כדי להניעה קדימה מזוויות ומתחומים רבים ככל האפשר. מטרת הוועידה הייתה להרחיב ולהעמיק את הדיון, תוך הנגשת הידע המחקרי הרלוונטי והפרספקטיבה הרב-תחומית המאפיינת את פועלה של האוניברסיטה, ויצירת שיח פתוח בהשתתפות נציגים מחלקי החברה הישראלית השונים והמנהיגות שלה על כל גווניה. 

 

באירוע הראשון מסוגו לקחו חלק מקבלי החלטות ואנשי ביטחון, בהם בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, אלוף (מיל') יאיר גולן, יו"ר מפלגת העבודה, יעקב שבתאי, מפכ"ל המשטרה, ומתניהו אנגלמן, מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור; נשות ואנשי תקשורת בהם אוהד חמו, כתב לענייני ערבים חדשות 12,  קרן מרציאנו, עורכת כלכלית חדשות 12, הילה קורח, עיתונאית חדשות 13 שהנחתה את האירוע ויואב לימור, פרשן צבאי 'ישראל היום' ומגיש קשת 12; נשות ואנשי סגל אקדמי, בהם פרופ' עזר גת מהפקולטה למדעי החברה, פרופ' ברוריה עדיני מהפקולטה למדעי הרפואה והבריאות וד"ר אריק רודניצקי מהפקולטה למדעי הרוח; נשות ואנשי עסקים בהם אסי שמלצר, יו"ר שלמה אחזקות, לילך אשר טופילסקי, שותפה בכירה בקרן פימי, עדי סופר תאני, מנכ"לית מטא ישראל, והראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס ויזל בע"מ; אנשי רוח ותרבות בהם אבי נשר, תסריטאי ובמאי, עידן רייכל, יוצר ומוזיקאי וציפי פינס, מנהלת תיאטרון בית ליסין. חרף הזמנתם של חברי וחברות הקואליציה אף לא אחד מהם בחר להשתתף באירוע.

 

הוועידה כללה מושבי מליאה ומושבי שולחנות עגולים שהדיונים בהם התמקדו בהיבטים החברתיים, המדיניים הביטחוניים וכלכליים של עתידה של מדינת ישראל. הנה חלק מהדברים הבולטים שנאמרו:

לצפייה בכל תכני הוועידה >

 

פאנל העסקים, מימין: קרן מרציאנו, הראל ויזל, לילך אשר טופליסקי ואסי שמלצר

פאנל העסקים, מימין: קרן מרציאנו, הראל ויזל, לילך אשר טופליסקי ואסי שמלצר

 

 פאנל ישראל והפלסטינים, מימין: קסניה סבטלובה, סאמר סינג'ילאווי, פרופ' אריאל פורת, ד"ר מיכאל מילשטיין ואוהד חמו

 פאנל ישראל והפלסטינים, מימין: קסניה סבטלובה, סאמר סינג'ילאווי, פרופ' אריאל פורת, ד"ר מיכאל מילשטיין ואוהד חמו

 

יאיר גולן

אלוף (מיל') יאיר גולן

 

"רבים מכם לחמו באומץ רב בשדה הקרב וחירפו את נפשם בהגנת ארצנו. תהיה עמדתכם הפוליטית אשר תהא, צאו למרחב הדיון הציבורי ונסו להשפיע. מדינת ישראל זקוקה לכם גם כאן. אולי מכם תבוא המנהיגות לה כולם מייחלים, אולי מכם תבוא הישועה" (פרופ' אריאל פורת)

 

את הוועידה פתח פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב, שדיבר, בין השאר על הסכנה לעצמאותה של האקדמיה ולהמשך תפקודה, וקשר את הנושא לסכנה לעתידה של הדמוקרטיה הישראלית כולה.

 

 

 

"השוטרים ולוחמי מג"ב הם השכפ"צ של העורף הישראלי" (רב ניצב יעקב שבתאי)

רב ניצב יעקב שבתאי, מפכ"ל משטרת ישראל, דיבר על גבורת שוטרות ושוטרי ישראל ב-7.10 ובכלל, ועל תפקודה בשנתיים האחרונות בהן מדינת ישראל, על כל גווניה, עוברת טלטלה. הוא התריע על סכנת הפיכת המשטרה לזרוע פוליטית.

 

"המשטרה חייבת להישאר אוטונומית, נטולת הטייה פוליטית. רק כך תובטח עצמאות המשטרה... "לא פשוט להיות שוטר היום במדינת ישראל, בעיקר בעת הזו. אותו שוטר שמוצב במחאות בבוקר הוזעק לאירוע אלמ"ב או לזירת נפילת טילים או למרדף מסוכן אחרי רכב גנוב. אותו שוטר מונע בגופו את איום הטרור הבא. אנו יוצאים לשליחותנו בזכות אמונה בצדקת המעשה, ואחריות וערבות הדדית כלפי החב' הישראלית כולה".

 

 

 

"מדינה שמשאירה חטופים בשבי ללא זכות קיום" (שיר סיגל שאביה קית' חטוף בעזה)

 

אף עין באולם לא נותרה יבשה כשלבמה עלו לריאיון מיוחד בנושא המאבק לשחרור החטופים שיר סיגל, שאמה אביבה שוחררה משבי חמאס ואביה קית' עדיין חטוף, אלה בן עמי, שאמה רז שוחררה משבי החמאס ואביה אוהד עדיין חטוף, ונופר בוכשטב, שאחיה יוגב עדיין חטוף בעזה.
 

שלוש הנשים הצעירות סיפרו על תחושותיהן הקשות כלפי החטיפה, היחס ממקבלי ההחלטות, הדילמות והקשיים שאיתם הן ומשפחותיהן מתמודדות על בסיס יומיומי כבר כמעט 9 חודשים. אמרה שיר סיגל: "אחד הדברים שאותי מאוד מפחידים, הוא שחלק מנבחרי הציבור לא היו עם לב בהתחלה ואיבדו במעלה הדרך וחלקנו מתרגלים לסיטואציה. זה הופך לתמונת רקע שמתנגנת מאחור. אוניברסיטה היא מקום שלומדים בו ורבים ומתווכחים... אני מסתכלת עליכם, יש פה פרופסורים ועורכי דין ומרצים ואנשים עם מלא ניסיון ואני רוצה לשאול כל אחד מכם, אם הייתי יכולה, מה עשיתם בשביל להחזיר את אבי הביתה, מה אתם מתכננים לעשות כדי להחזיר את החטופים הביתה? והאם כמו הרבה מעם ישראל אתם מרגישים שאין לכם מספיק כוח או השפעה או שלא יודעים מספיק?"

 

 

 

 

 

"כמו שמסחר הוא חלק בלתי נפרד מחברה  - תרבות היא חלק מהאתוס של חברה שמזכיר לך על מה אתה נלחם" (אבי נשר)

 

בפאנל התרבות השתתפו היוצרים המוערכים אבי נשר, במאי ותסריטאי, עידן רייכל המוזיקאי, וציפי פינס, מנהלת תיאטרון בית ליסין, שדיברו על חשיבותה של התרבות והיצירה דווקא בימי מלחמה, ודנו בשאלות האם מדובר באסקפיזם או בצורך ממשי לשיר או לצפות בהצגה או בסרט, האם תפקידה של התרבות היא להעלות את המורל או להציף ביקורת? עד כמה אפשר ליצור אמנות בתקופת מלחמה ממושכת? האם הקרנת סרטים ישראלים בחו"ל, דווקא בתקופה הזו, עושה לנו טוב? ועוד שאלות מרתקות.

 

 

 

 

 

 

 

"למרות אסון אוקטובר מדינת ישראל היא המדינה החזקה באזור. אבל היא נמצאת במקום מסוכן של פילוג ופיצול פנימי, שגם אויבנו זיהו לפני ה-7 באוקטובר, והחליטו לפעול" (ח"כ בני גנץ)

 

חה"כ בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, דיבר על הפגיעה של התנהלות הממשלה באינטרסים האסטרטגיים של ישראל מול ארה"ב והעולם, וגם על המחלוקות הפנימיות בעם: "באופן בלתי נתפס חזרנו לאותו מצב. אני לא מוכן לחיות עם אויבנו כמו שהתנהגו עד ה-6 באוקטובר. אבל בשום פנים אני גם לא מוכן לחזור למצב החברתי של ה-6 באוקטובר במדינת ישראל. אחרי שמונה חודשים אנחנו עדיין מחטטים בפצעים הפתוחים במקום בזמן שעלינו להתמקד במאבק באויבנו. אני מבקש להגיד כאן בצורה הכי ברורה שאפשר, לאור אמירות שנשמעו בימים האחרונים בקרה מתנגדי הממשלה - אסור לנו להיות תמונת ראי של התנהגות קיצונית כפי שאנחנו רואים אותה אצל חלק מחברי הקואליציה. עמדותינו שונות וגם דרכינו תהיה שונה. אנחנו לא נשגה בהכללות, לא נסית ולא נפיץ שנאה".

 

 

האירוע נערך בחסות קרן כדר לתרבות, אומנות ומדע ובחסות אברהם כדר.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>