ד"ר יונתן יוסף וונונו

סגל אקדמי בכיר בהפקולטה לניהול ע"ש קולר
הפקולטה לניהול ע"ש קולר סגל אקדמי בכיר
ד"ר יונתן יוסף וונונו
משרד: לורי לוקיי, 2072

מידע כללי

ד"ר יונתן ונונו הוא מרצה בכיר לשיווק בבית הספר למנהל עסקים ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, עם שיוך כפול גם לבית הספר סגול למדעי המוח.
הוא השלים את הדוקטורט שלו בפסיכולוגיה קוגניטיבית באוניברסיטת UNSW בסידני, ולאחר מכן ביצע שני פוסט-דוקטורטים — האחד במעבדה לקוגניציה והזדקנות בOhio State University, והשני במחלקה לשיווק בבית הספר למנהל עסקים Booth של אוניברסיטת שיקגו.

המחקר של יונתן מתמקד באופן שבו צרכנים מעריכים מוצרים ומקבלים החלטות תחת מגבלות קוגניטיביות. הוא משתמש בשיטות אמפיריות ובטכניקות למעקב אחר תהליכי חשיבה, כגון מעקב עיניים ומודלים חישוביים, כדי לחשוף את המנגנונים העומדים בבסיס ההתנהגות הצרכנית ואת ההטיות שעשויות להיווצר כאשר עיבוד מלא של המידע הקיים הופך למאתגר — תופעה נפוצה בשוק של היום.

הגישה התיאורטית שלו מדגישה את האופי האדפטיבי של קבלת החלטות, וטוענת כי אנשים עושים שימוש בקשב סלקטיבי כדי לתעדף את המידע הרלוונטי או הבולט ביותר, באופן שמשפיע על ההתנהגות. עבודותיו של יונתן פורסמו בכתבי עת מובילים כגון PNAS, ‏Psychology and Aging, ‏Cognitive Psychology ו-Psychonomic Bulletin & Review.

תחומי מחקר

Marketing, Cognitive Psychology, Consumer Behavior, Judgment and Decision Making, Attention, Perception, Computational Modeling

פרסומים

Vanunu, Y., & Ratcliff, R. (in press). The interplay between selective attention and summary statistics. Behavioral and Brain Sciences.


Vanunu, Y., & Newell, B. R. (in press). The impact of sampling bias on preferences for skewed distributions in decisions from experience. Proceedings of the National Academy of Sciences.


Vanunu, Y. & Ratcliff, R. (2023). The effect of speed-stress on driving behavior: a diffusion model analysisPsychonomic Bulletin & Review
 

Ratcliff, R. & Vanunu, Y. (2022). The effect of aging on decision-making while driving: A diffusion model analysis. Psychology and Aging. 37(4), 441–455.
 

Vanunu, Y., Hotaling, J. M., Le Pelley, M. E. & Newell, B. R. (2021). How top-down and bottom-up attention modulate risky choiceProceeding of the National Academy of Science. 118 (39).
 

Vanunu, Y., Hotaling, J. M. & Newell, B. R. (2020). Elucidating the differential impact of extreme-outcomes in perceptual and preferential choiceCognitive Psychology, 119, 101274.
 

Vanunu, Y., Pachur, T. & Usher, M. (2019). Constructing preference from sequential samples: the impact of evaluation format on risk attitudes. Decision, 6(3), 223-236.
 

 Brusovansky, M., Vanunu, Y., & Usher, M. (2019). Why we should quit while we’re ahead: When do averages matter more than sumsDecision, 6(1), 1.

 

 

Papers Under Review and Working Papers
 

Vanunu, Y. & Ratcliff, R. (R&R in Psychological Review). Forming numerosity representations: A theory of selective sampling.


Vanunu, Y., Donnelly, K. (R&R in Journal of Marketing Research). Center of attention: Spatial position affects quantity judgments and product preference.


Vanunu, Y. & Newell, B. R. (R&R in Judgment and Decision Making). Can increased processing noise induce better decisions? Evidence polarization through exponential weighting.


Vanunu, Y., Urminsky, O.  & Bartels, B. (Working Paper). Coping with complexity: A selective sampling account of how people form consideration sets of product bundles.


Vanunu, Y. & Urminsky (Working Paper). The quantity-discount fallacy.


Vanunu, Y., Donnelly K. & Sussman A. B. (Working Paper). Evaluating banking statements based on the characteristics of deposits and withdrawals. 

Vanunu, Y. & Ratcliff, R. (R&R in Psychological Review). Forming numerosity representations: A theory of selective sampling.


Vanunu, Y. & Newell, B. R. (R&R in Judgment and Decision Making). Can increased processing noise induce better decisions? Evidence polarization through exponential weighting.
 

Vanunu, Y. & Newell, B. R. (Submitted to PNAS). The Impact of Sampling Bias on Preferences for Skewed Distributions in Decisions from Experience.
 

Vanunu, Y., Donnelley, K. (Submitted to JMR). Spatial position affects quantity judgments and product preference.
 

Vanunu, Y., Urminsky, O.  & Bartels, B. (Working Paper). Coping with complexity: A selective sampling account of how people form consideration sets of product bundles.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>