תופעה מעודדת בצל התחזקות האנטישמיות: מוזיאונים חדשים להנצחת השואה והגבורה בעולם המוסלמי

לקראת יום השואה הבינלאומי אוניברסיטת תל אביב מפרסמת את הדו"ח "למען מטרה נעלה"

26 ינואר 2025

לקראת יום השואה הבינלאומי, דווקא בצל גל האנטישמיות הגובר בעולם, צומחת תופעה מעוררת השראה: מדינות מוסלמיות מקימות מוזיאונים ותערוכות חדשים לזכר השואה והגבורה. כך עולה מדו"ח "למען מטרה נעלה", שמפרסם זו השנה הרביעית המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו באוניברסיטת תל אביב. למרות התעצמות התעמולה האנטישמית לאחר טבח 7 באוקטובר, פרויקטים אלה נמשכים ללא הפסקה. בין היוזמות הבולטות: "מוזיאון השואה האינדונזי" באי סולאווסי, תערוכת הקבע "אנחנו זוכרים" ב"מוזיאון מפגש הציוויליזציות" בדובאי, ופרויקטים בתכנון, כמו "מוזיאון בסה" והמוזיאון להיסטוריה של יהודי אלבניה בטיראנה ובוולורה.

 

הדו"ח "למען מטרה נעלה", ובו 80 עמודים, נכתב בידי צוות של תשעה מומחים, והוא מוקיר יוזמות ממשלתיות ופרטיות לזכר השואה והגבורה ולמאבק באנטישמיות ובגזענות בכלל, לצד הצעות-מדיניות לשיפורן.

 

למרות האיומים: השואה מונצחת גם באינדונזיה, דובאי וטיראנה

לדברי פרופ' אוריה שביט, ראש המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו, "הכחשת השואה והשגשוג של תעמולה אנטישמית בעולם המוסלמי הם לא רק עיוות של ההיסטוריה, אלא גם עידוד לאלימות. המוזיאונים שקמו וקמים בעולם המוסלמי הם בבחינת 'מעט מן האור', אבל המעט הזה חשוב מאוד". לדברי ד"ר קרל יונקר, חוקר בכיר ומנהל הפרויקטים של המרכז, "תמיכה ישירה או עקיפה של ישראל במוזיאונים האלה תפגע בהם, אבל ראוי שמוסדות בינלאומיים יציעו תמיכה כזו ויתעקשו על עקירת הכחשת השואה ממוסדות חינוך במדינות מוסלמיות, כבכל מקום אחר".

 

"מוזיאון השואה האינדונזי", במדינה המוסלמית הגדולה בעולם, מציג מידע כתוב לצד תיעוד ויזואלי על פשעי הנאצים, כולל רפליקה של מיטת-דרגש ממחנה ריכוז, ויש בו גם מידע על ניאו-אנטישמיות והכחשת שואה. המוזיאון נפתח לפני שנתיים בידי יעקב ברוך, רב מקומי ממוצא הולנדי. מיד לאחר פתיחתו, מנהיגים אסלאמיים מובילים קראו לסגירתו לאלתר. הם האשימו את ברוך בקידום הנרטיב הציוני ובהלבנת "הפשעים של ישראל".

 

בריאיון מיוחד, הסביר הרב ברוך כי התמודד עם הביקורת הקשה באמצעות דיאלוג, שבו התחייב בפני המתנגדים כי המוזיאון אינו קשור לישראל או לציונות. כך הבטיח את המשך פעילותו. עד היום ביקרו במוזיאון כ-2,000 איש. מגיעות אליו כיתות בית ספר, אבל יש ימים שבהם לא יותר מאדם אחד רוכש כרטיס.

 

תערוכת-הקבע לזכר השואה בדובאי הוקמה בידי איש העסקים והאספן אחמד אל-מנסורי. היא כוללת תיעוד של ההיסטוריה של הנאציזם ופשעיו נגד היהודים לצד מידע על מוסלמים שהצילו יהודים בשואה. במרכז התערוכה כרזה בערבית, באנגלית ובעברית המצטטת מהמשנה "כל המחייה נפש אחת כאילו שהוא החייה עולם ומלואו". אל-מנסורי סיפר בריאיון לדו"ח כי מאז פתיחתה של תערוכת הקבע לפני שנתיים ביקרו בה כ-2,500 איש מאיחוד האמירויות ומדינות המפרץ, לצד אלפי תלמידי בית ספר מקומיים. בכל תקופת קיומה, וגם לאחר 7 באוקטובר, רק בית ספר אחד שהגיע למוזיאון סירב לבקר בה. אל-מנסורי הדגיש בשיחה אתו את ייחודם של פשעי הנאצים ואת החשיבות בכך שמחנכים ערבים ילמדו על השואה ועל לקחיה. הוא ציין שבעקבות 7 באוקטובר לא קיבל איומים או דרישות לסגור את המוזיאון.

 

"מוזיאון בסה" שמוקם בימים אלה בטיראנה מפאר את הקוד המוסרי האלבני העתיק, המחייב הגנה על שכנים ואורחים, שהיה המפתח למאבק ההצלה האלבני הייחודי בימי השואה.

 

זיכרון השואה ממשיך לעצב את ההווה

מאמרים נוספים בדו"ח דנים במוזיאון הלאומי החדש והשנוי במחלוקת להנצחת השואה בהולנד, בסיפורה הייחודי של יהדות גיברלטר ובאופן התמודדותה עם ההפגנות האנטי-ציוניות בטריטוריה הזעירה לאחר מתקפת 7 באוקטובר, בנוער יהודי בבריטניה ובארה"ב ובשאלות הזהות שלו בצל המלחמה, ובדרך שעשה צעיר אמריקאי מהנהגת תנועת עליונות לבנה למאבק בגזענות בכלל ובשנאת יהודים בפרט.

 

בדו"ח גם ריאיון מיוחד סר עם מקס הסטינגס,  מבכירי חוקרי מלחמת העולם השנייה בבריטניה, הקורא לשינוי רדיקלי באופן הוראת השואה בבתי הספר במערב. הסטינגס מתריע בריאיון מפני חוסר הנכונות במערב להתמודד עם האתגרים הביטחוניים שנשקפים לריבונותו ולמוסדותיו.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>