שדרוג גרסה: תוכניות לימוד חדשניות בעידן הטכנולוגי

אוניברסיטת תל אביב מובילה את תלמידיה לשוק העבודה באמצעות תוכניות וכלי למידה פורצי דרך.

שדרוג גרסה: תוכניות לימוד חדשניות בעידן הטכנולוגי

חוקי משחק חדשים באקדמיה

ההתפתחויות האחרונות בתחום טכנולוגיות המידע מעמידות את המוסדות להשכלה גבוהה בפני אתגרים ודילמות שלא ידעו בעבר. הנגישות הגבוהה מאי פעם של מידע וזמינותן של טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית מייצרת ציבור הולך וגדל של מתעניינים בלימודים, הבוחן את החלפת הלימודים האקדמיים במסגרות חלופיות, כדוגמת boot camps המעניקים תעודת הכשרה בפרקי זמן קצרים בהרבה מאלו הנדרשים לרכישת תואר אקדמי.

 

עולם החינוך ככלל וההוראה האקדמית בפרט חשופים לשינויים משמעותיים מאוד, המייצרים מנעד רחב של שיבושים ומאיימים על מיקומה ומעמדה של האקדמיה בשנים הבאות. אוניברסיטת תל אביב מובילה את שינוי חוקי המשחק באקדמיה הישראלית במטרה שתוכניות הלימודים ואופני ההוראה יתאימו לציפיות הסטודנט מחד והמעסיק העתידי מאידך. 

 

"אנחנו בעידן בו תוכנית אחת אמורה להתאים למאות תלמידים - זה דבר שברור שהוא לא הגיוני" – פרופ' אורי נבו, המחלקה להנדסה ביו רפואית.

 

 

TAUNEXT – חוויית למידה משופרת

אוניברסיטת תל אביב יזמה מהלך רוחבי לשינוי פני הקמפוס ולהמשך פיתוחו לפסגות של מצוינות. האוניברסיטה השיקה מיזם מקיף –TAU-NEXT שמטרתו לעדכן את כל הממשקים בין האוניברסיטה לבין התלמיד לרבות הוראה (LEAD), חווית קמפוס (CX) וטיפול במחשוב ודאטה (IT). תוכניות הלימודים ואופן הוראתן לסטודנטים.ות הם הרכיבים המשמעותיים ביותר מבחינת ערך אקדמי עתידי. השינויים המתוכננים ברכיבים אלו קובצו כפרויקט מרכזי להובלת הקמפוס החדש ושמו נטבע להיות Learning in an ErA of Disruption, בקיצור LEAD. הפרויקט שהוקם מורכב משיתוף פעולה של הדקאנט לחדשנות בהוראה ובלמידה.

 

היחידות השונות מפתחות את תוכניות הלימוד החדשות, באמצעות הוספת סדנאות ופרויקטים מעשיים ונשענות על העקרונות הבאים:

  • עדכון תוכניות הלימודים להתאמה מרבית לצרכי התעסוקה העתידיים.
  • התבססות על תוכניות לימודים חדשניות להגדלת התועלת הפדגוגית לסטודנט ולמרצה, והתאמתם לחידושים בתחומי הדעת השונים.
  • הרחבת הזדמנויות לפתח כישורים ומיומנויות, מגוונות ובינלאומיות (Power Skills).
  • חידוש שיטות הוראה, תוך בחינה של כלי הוראה נוספים כגון התנסות מעשית, ריבוי תחומים, תוכנית גמישה ועוד.
  • פיתוח ערוצי פעילות חדשים, דוגמת תארים מקוונים, מיקרו-תואר ותוכניות הכשרה משלימות.

עד כה, החלו את הפרויקט 10 יחידות שונות אשר לומדים בהם כ- 10,000 סטודנטיות וסטודנטים לתואר ראשון.

 

 

תמיכת AI להתקדמות אקדמית

מימד מעניין של מיזם LEAD קשור למהפכת ה- AI שלה השפעה מכרעת על דמות הבוגר והכישורים המצופים ממנו. הדקאנט לחדשנות בהוראה ובלמידה, שותף אסטרטגי בפרויקט LEAD, יזם קהילות למידה בנושא AI, שיחקרו את אופן השימוש המיטבי בטכנולוגיה החדשה ושילובה בלימודים אקדמיים. טליה בר-עם, מרצה לאוריינות מדעית לביוטכנולוגים, הדריכה בקורס אוריינות מדעית לתואר ראשון. הקבוצה שלה השתלבה כפיילוט במיזם של LEAD, בו צוות הפיילוט הציע רעיונות כיצד אפשר לשלב בקורס תכנים יותר יישומיים, אחת ההצעות הייתה לשילוב של כתיבה מדעית ו-AI.

 

טליה: "הכתיבה והשימוש ב-AI אלה המיומנויות שקבענו כמטרות. עברנו וקראנו הכל וראינו את השיפור שלהם מפעם לפעם".

 

טליה ושותפיה תכננו את הקורס ובנו אותו מחדש במטרה ליישם בו את הדגשים שהם רצו להעביר.

 

טליה: "יישמתי עליהם את מה שהיה חסר לי בתור סטודנטית".

 

מיומנויות שקולעות למטרה

רון נקרשביץ, סטודנט שנה ג' בתואר ראשון בהנדסה ביו רפואית, משתף באופן בו נחשף  לתכני LEAD בקורס הנקרא 'תכן הנדסי'. במסגרת הקורס, קבוצתו של רון עבדה בשת"פ עם ביה"ח שיקומי רעות על רעיון למוצר שיכול להקל הן על המחלקה והן על המטופלים, והקבוצה יצרה מערכת ויחידת קצה ללחצן קריאה משוכלל למטופלים.

 

לצוות ההנחיה המקצועית של הקורס הצטרפה פסיכולוגית ארגונית שהיא חלק מצוות LEAD וליוותה את הקבוצה במהלך הפרויקט, ובמקביל לגיבוש הרעיון והמוצר הדגישה מיומנויות (Power Skills) חשובות כגון ניהול זמן, סיעור מוחות, עמידה מול קשיים לא צפויים, תכנון לטווח רחוק ועבודת צוות.

 

רון: "זה ממש כלים שבלעדיהם לא היינו מסתדרים בפרויקט עצמו, וגם בפן האישי למדתי המון. בין אם זה הכלים שרכשתי בהרצאות ובין אם זה מהעבודה עצמה".

 

לאחר תהליך ליווי ופיתוח המוצר, הקבוצות עברו סדנה ייעודית של הצגה מול קהל לקראת יום הצגת הפרוייקטים.

 

רון: "הבנתי שיש המון דברים שצריך לשים לב אליהם, אם זה משפת הגוף שלך של הקהל, תוכן ההצגה, המצגת עצמה ובאמת זה איזשהו פרויקט שלם. להציג מול קהל זה דבר מורכב ויש בו המון יופי, כי בעצם אתה צריך להביא בו את עצמך ואת האותנטיות שלך, זה משהו שאני לקחתי מהסדנה הזו".

 

 

קו מנחה מהתואר ועד לקריירה

לסיכום, אוניברסיטת תל אביב השיקה פרויקט חדשני פורץ דרך של שינוי תוכניות הלימודים ושיטות ההוראה במטרה לעודד את הסטודנטים.ות כבר במהלך התואר להיחשף לתוכניות לימוד חדשניות ולשיטות הוראה פורצות דרך שמסייעות להתגבר על אתגרים מקצועיים ואישיים. מיזם LEAD שואף להרחבת אופקים לימודיים לטווח הקצר ולטווח הארוך, שישמשו גם כצוהר לדורות ההמשך באקדמיה ובעולמות התעסוקה. מיזם LEAD אמון על הרלבנטיות של הבוגר לצרכי מעסיקו העתידי ולצרכי בניית הקרירה של הבוגר. במקביל, פרויקט LEAD משנה את חווית הלימודים ומרחיב אותה לממדים רבים נוספים לרבות מיומנות נוספות, תוכנית לימודים אישית, והתנסות ולמידה פעילה.

כל מה שמעניין - ישר למייל

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>