לימודים מתקדמים

נושאים תכניים כאמצעים דידקטיים במתימטיקה ומדעי המחשב

היבטים בפתרון בעיות מתימטיות

חשיבה מתימטית דרך משחקים

היבטים בפיתוח וניתוח אלגוריתמים

דידקטיקה של אלגוריתמיקה

לימוד מטעויות במתימטיקה ומדעי המחשב

תכניות לימודים במדעי המחשב


 

נושאים תכניים כאמצעים דידקטיים במתימטיקה ומדעי המחשב 2 ש"ס (שעות סמסטריאליות)

מרצה: ד"ר דוד גינת

בקורס יוצגו דרכי שימוש בנושאי תוכן שונים במתימטיקה ומדעי המחשב לשיפור היכולת של תלמידים בפתרון בעיות ולהרחבת הרפרטואר הדידקטי של מורים בהצגת חומר לימוד בכתה. תהיה הצגה של שימוש בנושאי תוכן כגון אינדוקציה, שיטות חיפוש בגרף, ומבני נתונים מופשטים, כאמצעים לשיפור היכולת בפתרון בעיות, ושימוש בנושאי תוכן כגון רדוקציה ודדוקציה כאמצעי עזר להוראה בכתה.

דרישות הערכה: עבודות בית שוטפות, הצגות של מיני-שיעורים, עבודה עצמית מסכמת בשיעור האחרון.



היבטים בפתרון בעיות מתימטיות 2 ש"ס

מרצה: ד"ר דוד גינת

הקורס יתמקד בהיבטים של השלבים השונים של פתרון בעיות מתימטיות. יוצגו היבטים שונים של השלבים: הבנת בעיה, ניתוח בעיה, תכנון מבנה הפתרון, ניסוח הפתרון, הוכחת נכונות הפתרון, בחינת פתרונות נוספים, ובחינה לאחור של תהליך הפתרון. יודגשו אופן הבקרה העצמית (self monitoring) במהלך חיפוש פתרון, ניסוח ממוקד וממצה של הבחנות וטענות, השוואה בין פתרונות חלופיים, וביצוע רפלקציה על מהלך פתרון הבעיה.

דרישות הערכה: עבודות בית שוטפות, הצגות של מיני-שיעורים, עבודה עצמית מסכמת בשיעור האחרון.



חשיבה מתימטית דרך משחקים 2 ש"ס

מרצה: ד"ר דוד גינת

חשיבה מתימטית היא ביסודה התמודדות המובילה לגילוי קשרים חבויים במהלך פתרון בעיה. משחקים מעוררים מוטיבציה ואתגר, ומוסיפים מימד ייחודי של תחרות ותכנון. כדי לענות על שאלות כגון "מה המהלך שיוביל אותי לעמדה טובה יותר? ומהי האסטרטגיה שעלי לנקוט כדי לנצח?" מחפש השחקן קשרים חבויים, תוך לימוד עקרונות מתימטיים בסביבה 'צבעונית' המחזקת את האינטואיציה. הקורס יתמקד במרכיבים בסיסיים של חשיבה מתימטית (משאבים, דרכי חיפוש, בקרה ואמונה) ובשימוש במשחקים לפיתוח חשיבה מתימטית.

דרישות הערכה: עבודות בית שוטפות, הצגות של מיני-שיעורים, עבודה עצמית מסכמת בשיעור האחרון.



היבטים בפיתוח וניתוח אלגוריתמים 2 ש"ס

מרצה: ד"ר דוד גינת

הקורס יתמקד בהיבטים שונים של פתרון בעיות אלגוריתמיות, הן במובן של פתרון בעיות באופן כללי והן במובן של עקרונות ייחודיים. יודגשו היבטים בניתוח בעיה, פיתוח בשלבים, שימוש ב- algorithm design techniques, ניסוח מאפיינים במתכונת דקלרטיבית, שימוש בתבניות, ניסוח פתרון אלגוריתמי במתכונת אופרטיבית בדרגות פירוט שונות, ובחינה וניתוח של אלגוריתמים במדדים של נכונות, סיבוכיות ומבניות.

דרישות מקדימות: ניסיון בתכנות בשפת תכנות כלשהי.

דרישות הערכה: עבודות בית שוטפות, הצגות של מיני-שיעורים, עבודה עצמית מסכמת בשיעור האחרון.

קורס חובה לתלמידי תעודת הוראה במדעי המחשב.



דידקטיקה של אלגוריתמיקה 2 ש"ס

מרצה: ד"ר דוד גינת

הקורס יתמקד במרכיבים שונים של הוראת אלגוריתמיקה. יוצגו אמצעי הוראה שונים כגון: הצגה מודרגת של תהליך פיתוח אלגוריתם, גיוון בדרכי בחינה של אלגוריתמים, לימוד מדוגמאות, שימוש ב-case studies , לימוד מטעויות, והערכות חלופיות של פתרונות ותהליכי פתרון. יושם דגש על שימוש בדרכים אלטרנטיביות להצגת פתרון, בפרט - דקלרטיבית ואופרטיבית. יוצגו הרחבה והעמקה בנושאי יסוד של מדעי המחשב - נכונות, סיבוכיות ומבניות של אלגוריתמים, תוך הדגשת החשיבות של חיפוש, זיהוי, וניצול מאפיינים בפתרון בעיות אלגוריתמיות.

דרישות מקדימות: הקורס "היבטים בפיתוח וניתוח אלגוריתמים".

דרישות הערכה: עבודות בית שוטפות, הצגות של מיני-שיעורים, עבודה עצמית מסכמת בשיעור האחרון.

קורס חובה לתלמידי תעודת הוראה במדעי המחשב.



לימוד מטעויות במתימטיקה ומדעי המחשב 4 ש"ס

מרצה: ד"ר דוד גינת

הסמינר יתמקד בזיהוי, תאור ואיפיון טעויות של תלמידים במתימטיקה ומדעי המחשב ובדרכים ללימוד מטעויות. כל אחד נוכח לא-פעם שעקרון מסויים, מושג מסויים, או היבט מסויים הובן כיאות רק בעקבות התנסות שנבעה מטעות. מהם סוגי הטעויות, ממה הן נובעות, וכיצד ניתן להיעזר בהתנסויות שנובעות מטעויות כאמצעי הבחנה, הוראה ולימוד? הסמינר יסקור, ידון ויעמיק בשאלות אלה ובשאלות נוספות בנושא.

דרישות הערכה: חיפוש, לימוד, והצגת ספרות מקצועית, וכתיבת עבודה סמינריונית במתכונת של מיני-מחקר.



תכניות לימודים במדעי המחשב 4 ש"ס

מרצה: מיכל ארמוני

הקורס יכלול הכרה של היבטים כלליים של תכניות לימודים והיבטים ספציפיים למדעי המחשב. יוצגו עקרונות, נושאים ומושגי יסוד בפיתוח ויישום תכניות לימודים; בפרט - רציונל לתכנית לימודים, חיבור תכנית, ופיתוח, הפעלה והערכה של יחידות לימוד. תובא סקירה של תכניות הלימודים במדעי המחשב לבית-ספר תיכון, כולל דגשים מרכזיים ומבנה בחינות הבגרות. יקוימו דיון והתנסות בהיבטים פדגוגיים שונים כלימוד בכתה הטרוגנית, שילוב לימודי כתה-מעבדה-בית ועבודה בפרוייקטים.

דרישות מקדימות: תואר ראשון במדעי המחשב, או במתימטיקה/מדעים עם רקע בתכנות ויסודות מדעי המחשב.

דרישות הערכה: לימוד ספרות מקצועית, עבודות בית שוטפות, הצגות של שיעורים, עבודה עצמית בשיעור האחרון. קורס חובה לתלמידי תעודת הוראה במדעי המחשב.

חדשות... חדשות... חדשות... חדשות...