שאלות נפוצות - משתנים וסולמות מדידה |
||
שאלה: שאלה 4 מתוך קובץ השאלות לדוגמה:
חוקר ביצע שני ניסוים וגילה כי
המשקל בו השתמש לא היה מכויל. ממוצע
המשקלות של אותם הפריטים בניסוי השני (74 גרם)
היה נמוך ב- 10 גרם מממוצע
משקלם בניסוי הראשון (84 גרם). החוקר החליט לבצע
טרנספורמציה לנתוני
הניסוי השני על מנת להביא את הנתונים לסקלה אחידה.
|
||
פתרון:
מדובר פה
בסולם מנה (משקל = יש אפס מוחלט), ולכן הטרנספורמציות המותרות בשביל
לשמור על הסולם הן הכפלה בקבוע חיובי בלבד.
|
||
|
||
שאלת המשך:
אני מבינה
למה אסור להוסיף. אבל אני לא מבינה מה נותן לנו לכפול ב 84/74 -
למה זה טוב? איך זה עוזר לסדר את הנתונים? |
||
|
||
פתרון:
החוקר
מעוניין להשוות את ממוצע הקבוצה ה-2 (שהיה 74) לממוצע הקבוצה ה-1 (84).
על מנת להשוות את הממוצע עליו להוסיף או
לכפול כל אחד מהפרטים בקבוע (מספר מסוים).
מדוע? מאחר והכפלה/הוספה של
קבוע לכל אחד מהפרטים תגרום להוספה של אותו קבוע
לממוצע כל הפרטים. למשל:
ממוצע הקבוצה {3,4,5,6,7} הוא 5. אם נכפול כל פרט ב-2
נקבל{6,8,10,12,14}.
והממוצע החדש? יהיה הממוצע הישן כפול 2, כלומר
10. כנ"ל עם
הוספת
קבוע.
|
||
|
||
שאלה: מה בעצם ההבדל בין סטטיסטיקה תיאורית לסטטיסטיקה היסקית? |
||
פתרון:
סטטיסטיקה
תיאורית מתארת מאפיינים של האוכלוסייה,
מציגה עובדות. לדוגמא- בכיתה יש 60 גברים
ו40 נשים, או 20 עם עיניים
כחולות ו-80 עם עיניים חומות וכד'. |
||
|
||
שאלה:
האם ציונים זה סולם רווח
יחס או סדר? |
||
פתרון: ציונים, ציון IQ, ציון פסיכומטרי הם בטבעם בסולם סדר (כי המרחקים בין הציונים לא שווים בפועל), אך מאחר וקיימים יחסית הרבה ערכים אפשריים והמבחנים הסטטיסטיים ה"חזקים" דורשים סולם רווח לפחות יש מקום לעיגול פינות ורב החוקרים מתייחסים לציונים כאל סולם רווח. גם אנחנו מוותרים אל טהרת הסטטיסטיקה לטובת הפרקטיקה האמיתית של חברינו הפסיכולוגים ומתייחסים לציונים כאל שייכים לסולם מרווח. |
||