English עברית

בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה
בשיתוף עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית
נשיא כבוד: זובין מהטה

הפקולטה לאמנויות
ע"ש יולנדה ודוד כץ

 

בחינות במקצועות התיאורטיים
 

כל המועמדים ללימודים בבית הספר למוזיקה חייבים לעבור את הבחינות במקצועות התיאורטיים . הבחינות דורשות קריאה, שירה וכתיבה במפתח סול ומפתח פה.

 

במבחנים אלו נדרשת מיומנות ותשובות תוך זמן קצר:

 

1. מבחן פיתוח-שמיעה (סולפג') בכתב:

 להורדת הדרישות לבחינות
 במקצועות התיאורטיים כקובץ,
 הקש כאן.
רשימת מונחי יסוד במוזיקה לבחינות כניסה,
 הקש כאן.

יש לזהות ולכתוב אחרי ההשמעה במפתחות סול ופה:

  1. מרווחים מלודיים והרמוניים
  2.

אקורדים משולשים והיפוכיהם

  3.

ספטאקורדים והיפוכיהם:

    > ספטאקורד מז'ור גדול
    > ספטאקורד מינור גדול
    > ספטאקורד מוגדל גדול
    > ספטאקורד מז'ור קטן (דומיננטי)
    > ספטאקורד מינור קטן
    > ספטאקורד מוקטן קטן (חצי מוקטן)
    > ספטאקורד מוקטן מוקטן (מוקטן)
  4. זיהוי משקלים
  5. הכתבה חד-קולית
  6. הכתבת קצב
  7.

הכתבה דו-קולית

  8. הכתבה הרמונית שתכלול אקורדים משולשים והיפוכיהם וכן ספטאקורדים והיפוכיהם

 

 

2. מבחן פיתוח-שמיעה (סולפג') בע"פ:

שירה מהדף של קטע נתון עם מודולציות  
שמיעה וזיכרון - יכולת חזרה בשירה על:  
משפטים ריתמיים קצרים >  
משפטים מלודיים קצרים >  

בניה ושירת מרווחים

>  
בניה ושירת אקורדים משולשים והיפוכיהם >  
בניה ושירת ספטאקורדים והיפוכיהם >  
בניה ושירת סולמות ומודוסים בשירה תוך ציון שמות התווים >  

 

3. מבחן בתיאוריה בכתב:

דרישות המבחן לצורך קבלה למגמות הביצועיות (אינסטרומנטלי ווקאלי) ולמגמה למוזיקולוגיה:

סולמות - בניה וזיהוי של סולמות מז'וריים ומינוריים (מינור טבעי, הרמוני ומלודי)

1)  

מודוסים - בניה וזיהוי של מודוסים: דורי, פריגי, לידי, מיקסולידי.

2)  
מרווחים - בניה וזיהוי של מרווחים זכים, גדולים, קטנים, מוגדלים ומוקטנים. 3)  
אקורדים משולשים והיפוכיהם - בניה וזיהוי של אקורדים משולשים והיפוכיהם (משולש מז'ורי, משולש מינורי, משולש מוקטן, משולש מוגדל). 4)  
ספטאקורדים והיפוכיהם - בניה וזיהוי של הספטאקורדים הבאים: 5)  
ספטאקורד מז'ור גדול >    
ספטאקורד מינור גדול >    
ספטאקורד מוגדל גדול >    
ספטקרוד מז'ור קטן (דומיננטי) >    
ספטקרוד מינור קטן >    

ספטאקורד מוקטן קטן (חצי מוקטן)

>    
ספטאקורד מוקטן מוקטן (מוקטן) >    
טרנספוזיציה. 6)  
היכרות עם המפתחות הנפוצים: סול, פה, דו אלט ודו טנור. 7)  
שליטה בערכים קצביים וארגון מקצב נתון בתיבות ע"פ הנחיות. 8)  
היכרות עם מעגל הקווינטות ועם סימני ההיתק של הסולמות המז'וריים והמינוריים. 9)  
הרמון קו בס קצר בעזרת הדרגות הסטנדרטיות. 10)  
חיבור מהלך הרמוני ארבע-קולי פשוט ע"פ רצף דרגות נתון. 11)  
ניתוח ניתוח הרמוני של קטע מוזיקלי קצר (זיהוי דרגות הרמוניות והיפוכים). 12)  
הגדרת הגדרת מבחר מונחים מוזיקליים בסיסיים ע"פ הרשימה שעל אתר ביה"ס למוזיקה (ראו הסברים להלן). 13)  

דרישות המבחן לצורך קבלה למגמה לקומפוזיציה ולניצוח:

סולמות - בניה וזיהוי של סולמות מז'וריים ומינוריים (מינור טבעי, הרמוני ומלודי)

1)  

מודוסים - בניה וזיהוי של מודוסים: דורי, פריגי, לידי, מיקסולידי.

2)  

מרווחים - בניה וזיהוי של מרווחים זכים, גדולים, קטנים מוגדלים ומוקטנים.

3)  

אקורדים משולשים והיפוכיהם - בניה וזיהוי של אקורדים משולשים והיפוכיהם (משולש מז'ורי, משולש מינורי, משולש מוקטן, משולש מוגדל).

4)  

ספטאקורדים והיפוכיהם - בניה וזיהוי של הספטאקורדים הבאים:

5)  
ספטאקורד מז'ור גדול >    
ספטאקורד מינור גדול >    
ספטאקורד מוגדל גדול >    
ספטקרוד מז'ור קטן (דומיננטי) >    
ספטקרוד מינור קטן >    

ספטאקורד מוקטן קטן (חצי מוקטן)

>    
ספטאקורד מוקטן מוקטן (מוקטן) >    

טרנספוזיציה.

6)  

היכרות עם המפתחות המודרניים (סול, פה, סול-טנור) והעתיקים (דו סופרן, דו אלט ודו טנור).

7)  

שליטה בערכים קצביים וארגון מקצב נתון בתיבות ע"פ הנחיות.

8)  

היכרות עם מעגל הקווינטות ועם סימני ההיתק של הסולמות המז'וריים והמינוריים.

9)  

המשך קצר למנגינה נתונה.

10)  

הרמון קו בס וקו סופרן נתון בעזרת הדרגות הסטנדרטיות.

11)  

חיבור מהלך הרמוני ארבע-קולי ע"פ רצף דרגות נתון (כולל ספטאקורדים והיפוכיהם).

12)  

ניתוח הרמוני של קטע מוזיקלי קצר (זיהוי דרגות הרמוניות והיפוכים).

13)  

השלמת פערים בקטע נתון תוך התחשבות בקוהרנטיות סגנונית והרמונית.

14)  

הגדרת מבחר מונחים מוזיקליים בסיסיים ע"פ הרשימה שעל אתר ביה"ס למוזיקה (ראו הסברים להלן).

15)  

מונחי יסוד במוזיקה
לקראת לימודיכם בביה"ס למוזיקה הינכם נדרשים לשלוט בשורה של מונחי יסוד במוזיקה, הנמצאים בשימוש שוטף בקורסים השונים המוצעים ע"י ביה"ס. היכרותכם עם המונחים תיבדק במסגרת מבחן הכניסה בתיאוריה של המוזיקה (בכתב). בחלק זה של המבחן תתבקשו להגדיר מבחר מתוך רשימת מונחים נתונה. הרשימה כוללת מבחר מונחים בתחומים הבאים:

הגדרת מושגי יסוד בתיאוריה של המוזיקה כגון: קצב, הרמוניה, סולמות/מודוסים לסוגיהם וכד'.

1)  

סימני יסוד בתיווי המוזיקלי כגון: מפתחות לסוגיהם, פרמטה, סימן חזרה וכד'.

2)  
מבחר בסיסי של הוראות ביצוע, הבעה, עוצמה, טמפו, ארטיקולציה וקישוטים כגון: לגטו, קרשנדו, אלגרו, טריל וכד'. 3)  
כלים וגופים מוזיקליים סטנדרטיים: תזמורות ומקהלות לסוגיהן והכלים/קולות המשמשים בהן. 4)  
צורות מוזיקליות מרכזיות, כגון: סימפוניה, אופרה וכד'. 5)  

 

רבים מן המונחים מוסברים בחוברת "תיאוריה של המוזיקה לתלמידי תיכון", הניתנת להורדה בחינם מאתר משרד החינוך והתרבות בלינק הבא:
http://cms.education.gov.il/
הסברים מפורטים יותר בשפה האנגלית ניתן למצוא באתר האינטרנט של אנציקלופדית המוזיקה גרוב (http://www.oxfordmusiconline.com ). ניתן להתחבר לאתר זה מכל מחשבי אוניברסיטת ת"א.

רשימת המונחים המלאה למבחן מצויה על אתר ביה"ס למוזיקה - ניתן לגשת לרשימה דרך קישור זה.

כל האלמנטים של הבחינות בסולפז' בכתב ותיאוריה בכתב דורשים שליטה בקריאה, שירה וכתיבה במפתחות סול ופה.

 

4. מבחן בהאזנה (ספרות המוזיקה) בכתב:

במבחן יושמעו עשרה קטעי יצירות מן הרפרטואר הרשום מטה. הנבחן יתבקש תוך כדי השמעת הקטעים לציין:

  1. זיהוי היצירה

  2. זיהוי המלחין

  3. סגנון היצירה

  4. תקופה

  5. הרכב היצירה: ווקאלי, תזמורתי, קאמרי (תוך ציון הכלים)

  6. צורה ומרקם (צורת סונטה, צורת רונדו, צורת ליד א-ב-א וכו', מרקם -
    הומופוני, פוליפוני
    וכו')

  7. אלמנטים בולטים המאפיינים את היצירה ותולדות כתיבתה.

1. באך                     סוויטה מס. 2 לחליל ותזמורת מיתרים  BWV 1067

2. באך                     קנטטה מס. 147                                                         

3. בטהובן                 קונצ'רטו לפסנתר מס. 5,  "הקיסר" אופ. 73                 

4. בטהובן                 רביעית מיתרים "רזומובסקי",  פה מז'ור, אופ. 59 מס. 1

5. בטהובן                 סימפוניה מס. 8, פה מז'ור, אופ. 93                              

6. ברג                      קונצ'רטו לכינור                                                         

7. ברהמס                הרקוויאם הגרמני, אופ. 45                                         

8. ברהמס                סימפוניה מס. 4, מי מינור, אפ. 98                                

9. ברטוק                  הקונצ'רטו לתזמורת, 1944                                          

10. דביסי                  מנחת הפאון, פרלוד לתזמורת                                      

11. היידן                   סימפוניה מס. 104, רה מז'ור, "לונדון"                               

12. וגנר                    פרלוד ומיתת אהבה מתוך האופרה "טריסטן ואיזולדה"

13. מהלר                 סימפוניה מס. 1, רה מז'ור                                          

14. מוצרט                סימפוניה מס. 35, רה מז'ור, "הפנר"  K. 385              

15. מוצרט                האופרה "חליל הקסם"                                               

16. מוצרט                המיסה הגדולה, דו מינור,  K. 427                                  

17. מנדלסון              סימפוניה מס. 3, "הסקוטית", אופ. 56                          

18. מנדלסון              קונצ'רטו לכינור, מי מינור, אופ. 64                             

19. סטרוינסקי           פולחן האביב, בלט, 1913                                            

20. פרוקופייב            סימפוניה מס. 1, "הקלאסית", אופ, 25                         

21. שוברט                חמישית מיתרים, דו מז'ור,  D 956                            

22. שוברט                סימפוניה מס. 9 בדו מג'ור "הגדולה" D944

23. שומן                   סימפוניה מס. 1, "האביב", אופ. 38                              

24. שופן                   קונצ'רטו לפסנתר מס. 1, מי מינור, אופ. 11                  

25. שנברג                פיירו הסהרורי, שיר ראשון                                         

 

ברוכים הבאים  
לוח הארועים  
מידע כללי  
לימודים  
סגל ההוראה  
הרשמה וקבלה  
תואר ראשון  
הליך הקבלה    
בחינות תאורטיות    
דרישות קבלה ורפרטואר    
מיומנות מקלדת    
תארים מתקדמים  
מועדים  
טפסים  
מידע לתלמידים  
ספריה  
קונצרטים  
פרסומים  
מלגות  
תחרויות  
קישורים  
יצירת קשר  
 

דף הבית          חדשות          לוח הארועים          יצירת קשר          מפת האתר
בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה   ׀   אוניברסיטת תל-אביב   ׀   תל אביב מיקוד 69978
טל': 03-6408415   ׀   פקס: 03-6409174   ׀   דוא"ל:
music1@post.tau.ac.il
האתר נבנה ועוצב ע"י אורי בן יוסף