יחידה 5: חי בריבוע >> 5.3: הקשר בין בינום לחי בריבוע לטיב התאמה |
||||||||||||
על הקשר שבין הבינום ל- |
||||||||||||
חי בריבוע לטיב התאמה עם דרגת חופש אחת מקביל בעצם לקירוב הנורמלי של הבינום.
|
||||||||||||
רק במצב של ד"ח=1 ניתן לשער השערה חד-צדדית (גם במבחני חי-בריבוע נוספים שנלמד). במצב כזה יש לחלק את ערך ה- ב-2 (או להסתכל על הערך הקריטי עבור . זהו בעצם מצב מקביל לבינום שבו גם יכולנו לבצע מבחן חד צדדי. הדרישה של מקבילה לאיסור שיותר מ-20% מהתאים יהיו בעלי שכיחות צפויה קטנה מ-5. כמו שבבינום קיים תיקון לרציפות, גם בחי-בריבוע קיים תיקון כזה (אשר מתבצע אך ורק עבור מצב של . תיקון זה נקרא תיקון ייטס: |
||||||||||||
דוגמא: זוכרים את הדוגמה של המורה שושנה? בכלל האוכלוסייה . המורה חששה שתלמידיה יהיו חולים במיוחד. מתוך 15 תלמידים חלו 12. האם ניתן לומר ברמת בטחון של 95% שמספר החולים גבוה במיוחד? |
||||||||||||
|
||||||||||||
פתרון:
נפתור ע"פ הבינום וע"פ חי בריבוע: |
||||||||||||
הבינום
, ולכן ניתן לבצע קירוב לנורמלי.
1. הנחות: אי תלות בין הילדים
2. השערה:
3. רמת מובהקות: , השערה חד-צדדית
4. בדיקת השערה:
5. מסקנה: לכן ברמת בטחון של 95% ניתן לדחות את ... |
||||||||||||
חי בריבוע
אין אף ערך צפוי קטן מ-5.
1. הנחות: נניח את קיום 5 ההנחות.
2. השערה:
3. רמת מובהקות: , השערה חד-צדדית
4. בדיקת השערה:
5. מסקנה: לכן ברמת בטחון של 95% ניתן לדחות את ... |
||||||||||||
התוצאה שקיבלנו זהה לחלוטין לזו של הקירוב הנורמאלי של הבינום. אז למה למדנו בינום?! ממש לא צריך ובכל זאת... בשנה הבאה תלמדו מבחן F לניתוח שונות שמבחני t הם מקרה פרטי שלו. |
||||||||||||
נוסחת חי בריבוע מקבלת אך ורק שכיחויות (אסור לעבוד עם פרופורציות). אם הערך הצפוי המתקבל הוא שבר, משאירים אותו כשבר (לא מעגלים למספר שלם!). |
||||||||||||
|