יחידה 4: הבינום >> 4.6: הבדל בין פרופורציות |
מבחן לבדיקת הבדל בין שתי פרופורציות עבור מדגמים גדולים
כמו במבחן t, מה קורה כאשר אנו לא יודעים את באוכלוסייה? במקביל למבחן t למדגמים בלתי תלויים, ניתן לדגום שני מדגמים ולהשוות את פרופורציית ההצלחה ביניהם. ע"מ להשתמש בקירוב הנורמאלי צריך להתקיים: וגם . את ה- -ים ניקח מהמדגם כי אין לנו את ה- באוכלוסיה. למרות שאנו נעבוד עם סטטיסטים במקום פרמטרים, עדיין נשתמש בקירוב להתפלגות z. |
|
מחשבים את: |
סטטיסטי המבחן יהיה: |
דוגמא: המורה שושנה חוששת שתלמידים תל-אביבים אשר לא אוכלים מספיק ירקות פגיעים יותר לשפעת מאשר קיבוצניקים. היא דגמה מקרית 30 תל-אביבים ו-20 קיבוצניקים ובדקה ביום מסוים את מספר החולים בכל מדגם. האם ניתן לומר ברמת בטחון של 95% שמספר החולים גבוה יותר בקרב ילדים תל-אביבים, אם היא מצאה 12 חולים בקרב ילדי ת"א ו-5 בקרב הקיבוצניקים? |
|
פתרון:
ולכן לא נוכל לדחות את ברמת בטחון של 95%.
עבור מדגמים גדולים התיקון לרציפות זניח. כלל אצבע: לפחות 20 נבדקים בכל אחת מהקבוצות. |
|