מעודכן ליום רביעי, 9 ביולי 2008
שימו לב: ידיעון זה בהחלט אינו סופי ואין להסתמך עליו.
החוג לבלשנות לשנת תשס"ח
מבוא לבלשנות (06271010)
מבוא שנה א`
גב` איה מלצר, מר ליאור לקס
הקורס מציג את אפיקי המחקר בתחום הבלשנות המודרנית. בתחילת הקורס נגדיר את הנחות היסוד של הבלשנות המודרנית ואת מטרותיה. במהלך הקורס נכיר את תחומי המחקר השונים שהיא כוללת: תחביר העוסק במבנה המשפט, סמנטיקה - במשמעות היחידות שמרכיבות את המשפט ומשמעות המשפט כולו, פרגמטיקה - במשמעות ביחס להקשר, מורפולוגיה - במבנה המלה, פונולוגיה - במבנה מערכת צלילי השפה, בלשנות היסטורית - בהתפתחות השפה, ורכישת שפה - באופן שבו ילדים רוכשים את שפת אמם.
מועדי הבחינות:
- מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 29/01/2008 בשעה 9:00
- מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 06/04/2008 בשעה 9:00
- מועד ג' של סמסטר א' יתקיים ביום 21/05/2008 בשעה 18:00
פונולוגיה מתחילים (06271022)
מבוא שנה א'
ד"ר אותי בת-אל
מועדי הבחינות:
- מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 31/07/2008 בשעה 12:30
- מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 04/09/2008 בשעה 9:00
יסודות הבלשנות התיאורטית (06271050)
מבוא שנה א`
גב` איה מלצר , מר ליאור לקס
הקדמה וחזרה: מהי בלשנות תיאורטית?
- מושאי המחקר ודרכי המחקר של הבלשנות התיאורטית לעומת אלו של הבלשנות המסורתית
- אמפיריציזם ורציונאליזם במדע ובבלשנות בפרט
- הנחת מולדות הידע הלשוני והסיבות לה
- דרישות תקיפות מהתיאוריה הבלשנית
המערכת החישובית (תחביר): התחלת בניית מערכת חוקים המייצרת את השפה העברית:
- כללי גזירה
- תפקידים תמטיים והעיקרון התמטי
- תיאורית התכוניות במערכת התמטית
- טרנספורמציות: מיקוד
גזירת מלים: - מבוא למורפולוגיה (תורת צורות המלים)
- אופרציות לקסיקון: כללים ליצירת פעלים
ממשק המשמעות: זמן נטייה ואספקט - המונחים 'זמן נטייה' ו'אספקט'
- ייצוג פורמלי של מערכת הזמנים בשפה טבעית
- האבחנה בין פרדיקטים טליים לא-טליים
- גרירת הסיום והכללת הרצף
ממשק הצליל: טעם ופוקוס - המונחים 'טעם' ו'פוקוס'
- בניית עץ גזירה פונולוגי
- חוק הטעם הניטראלי
- הקשר בין טעם ופוקוס: היזח טעם
נושאים אפשריים נוספים, בהתאם לזמן שייוותר:
המערכת המושגית: - אופני השיוך של מושגים לקטגוריות
- חברות פרוטוטיפית בקטגוריה
- מבדקים לשוניים המזהים שיוך קטגוריאלי וחברות פרוטוטיפית בקטגוריה
Introduction and Revision: What is theoretical linguistics?
- Objects and methods of research of theoretical linguistics vs. those of
traditional linguistics
- Empiricism and Rationalism in science and linguistics in particular
- The assumption of innate linguistic knowledge and the reasons for it
- Adequacy requirements from linguistic theory
The Computational System (syntax): beginning to build a system of rules that generates the Hebrew language:
- Phrase structure rules and phrase markers
- Thematic roles and the theta-criterion
- The feature theory and the theta-system
- Transformations: topicalization
Derivation of words: - Introduction to morphology (the theory of word formation)
- Lexical operations: verb generating rules
The meaning interface: Tense and Aspect
- The terms 'tense' and 'aspect'
- Formal representation of natural language tense system
- Telic vs. A-telic predicates
- The completion entailment and the sequence generalization
The sound interface: Stress and Focus
- The terms 'stress' and 'focus'
- Phonological phrase markers
- The "neutral stress" rule
- The connection between stress and focus: stress shift
Optional topics, according to the time left:
The conceptual system: - Manners of classification of concepts to categories
- Prototypical members of categories
- Linguistic tests that detect concept classification and
prototypical membership
מועדי הבחינות:
- מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 07/08/2008 בשעה 9:00
- מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 11/09/2008 בשעה 9:00
פונטיקה (06271120)
מבוא שנה א'
מר אוון-גרי כהן
מועדי הבחינות:
- מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 05/02/2008 בשעה 9:00
- מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 28/04/2008 בשעה 9:00
- מועד ג' של סמסטר א' יתקיים ביום 11/06/2008 בשעה 18:00
מבוא לסמנטיקה (06271142)
מבוא שנה א'
ד"ר נירית קדמון
מועדי הבחינות:
- מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 11/08/2008 בשעה 12:30
- מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 21/09/2008 בשעה 12:30
מבוא לחקר השיח (06272002)
שיעור בחירה
פרופ` רחל גיורא
הקורס יעסוק בבעיות המרכזיות הנדונות בחקר השיח. מושג השיח מתייחס לכל מיני טקסטים, בין אם הם כתובים (כמו מאמר) או מדוברים (כמו שיחה). שאלות כמו תקינות השיח (קוהורנטיות), מבנה השיח (האינפורמטיבי, הסיפורי, הבדיחה, וכו') יתבררו מפרספקטיבה קוגניטיבית. ייעשה נסיון להסביר את מבנה הטקסט כמשקף תהליכי הבנה, וכנובע ממבנה הזיכרון. יילמדו מחקרים פסיכולוגיים על מבנה הזיכרון ותהליכי ההבנה, ומחקרים המנסים לתאר את הכללים שעל פיהם אנו פועלים כאשר אנו יוצרים טקסט.
מועדי הבחינות:
- מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 02/05/2008 בשעה 9:00
- מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 04/06/2008 בשעה 18:00
קריאה מודרכת (06272105)
מיומנות
מר ליאור לקס, גב` ליל לוסטיגמן
המטרה העיקרית של שיעור "קריאה מודרכת" היא מתן כלים לסטודנט לפתח את יכולתו להתמודד עם מאמרים בבלשנות. הסטודנטים קוראים את המאמר לפני השיעור ובכיתה מתקיים עליו דיון שיטתי וביקורתי שמתמקד באסטרטגיה של הצגת הדברים, סוגי הטיעונים במאמר, המבנה שלהם, אישושם האמפירי, חשיפת הנחות היסוד המובלעות ומאפיינים אחרים המייחדים כתיבה בלשנית-תיאורטית, כגון מעמדן המרכזי של דוגמאות ודוגמאות נגד באישוש והפרכת תיאוריות בלשניות. המטרה המרכזית אינה לימוד התיאוריות המוצגות במאמרים, אולם תוך כדי הקריאה והדיון בהם, נחשפים הסטודנטים למגוון רחב של ענפים בבלשנות.
בבחירת המאמרים הושם דגש על תחומים שאינם נלמדים במסגרת קורסי החובה, או שאינם נלמדים כלל בחוג, כגון: פרגמטיקה, סמנטיקה לקסיקלית, רכישת שפה, סוציובלשנות, שפה ומוח ועוד.
מועדי הבחינות:
- מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 01/02/2008 בשעה 9:00
- מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 11/04/2008 בשעה 9:00
- מועד ג' של סמסטר א' יתקיים ביום 28/05/2008 בשעה 18:00
- מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 15/08/2008 בשעה 9:00
- מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 18/09/2008 בשעה 9:00
מבוא לרכישת שפה (06272114)
קדם סמינר
גב' אירנה בוטוויניק-רותם
מיועד לסטודנטים שנה ב' ואילך
מועדי הבחינות:
- מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 20/08/2008 בשעה 9:00
- מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 26/09/2008 בשעה 9:00
תחביר מתקדמים:עיבוד תחבירי (06272117)
קדם סמינר
ד"ר אירנה בוטוויניק-רותם, גב' איה מלצר
הקורס מאמץ את ההנחה שייצור (production) ועיבוד (processing) ביטויים לשוניים מתבצעים
באמצעות אותם כלים חישוביים (Computational tools). אם כך, הרי שניתן ללמוד מקשיי עיבוד
(processing difficulties) על אופן פעולתה של המערכת החישובית. בחלקו הראשון של הקורס, נתרכז
במבנים המעוררים קושי עיבוד הידוע בכינוי Garden Path (לדוגמה, 'לאחר ששרה שתתה מים נתגלו
בבאר'). נבחן מהם העקרונות המנחים את עיבוד המשפט ונגדיר בכלים תחביריים מהו הקושי הנגרם
במבנים הנדונים, ומדוע המעבד האנושי אינו יכול להתגבר על הקושי באופן אוטומטי (כפי שמעידה
העובדה שהקושי מוחש). בחלקו השני של הקורס נדון בתנועה תחבירית ובמגבלות החלות עליה. מדוע,
למשל, תנועת 'את מי' אפשרית במשפט "את מי חשבת שדן אוהב?" אך לא במשפט ' *את מי פגשת את האשה
שאוהבת?'. נגדיר את המגבלות החלות על תנועה תחבירית, ונשתמש בהן כמבדק לזיהוי תנועה במבנים
שבהם קיומה אינו ברור. לסיום, נגדיר את עקרונות פעולתה של המערכת החישובית ביחס לתופעות
העיבוד והיצור שנדונו.
מועדי הבחינות:
- מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 24/07/2008 בשעה 9:00
- מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 14/09/2008 בשעה 9:00
תחביר מתחילים (06272130)
מבוא שנה ב`
ד"ר אירנה בוטוויניק-רותם, גב` איה מלצר
הקורס מיועד להקנות לתלמידים ידע בסיסי בתאוריה התחבירית. הקורס מתמקד בייצוגם המבני של
משפטים (תיאורית-x'), בתאורית היחסה ובתאורית הכבילה, כפי שהם מעוגנים בגישת העקרונות
והפרמטרים לידע הלשוני.
מועדי הבחינות:
- מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 24/01/2008 בשעה 9:00
- מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 31/03/2008 בשעה 9:00
- מועד ג' של סמסטר א' יתקיים ביום 14/05/2008 בשעה 18:00
פונולוגיה מתקדמים (06272166)
קדם סמינר
פרופ' צ'ארלס קיסברת'
בקורס זה נלמד ונבקר תאוריות גנרטיביות העוסקות בנושאים הבאים: מבנה ההברה, מערכת ההטעמה, מערכת התכוניות של הצלילים הלשוניים, השפעת הפונולוגיה על מבנה המילה (מורפולוגיה פרוזודית), ומבנה הלקסיקון כפי שהוא מתבטא בקשר בין פונולוגיה למורפולוגיה (פונולוגיה לקסיקלית).
חובות הקורס: קריאה ועבודה (ניתוח תופעה בשפה לפי בחירת התלמיד/ה במסגרת התאוריות
שנלמדו בקורס).
This course introduces post-SPE theories of Generative Phonology, developed during the 80s. These theories are concerned mostly with phonological representations (e.g. syllable structure, feature geometry, metrical structure), and the phonology-morphology interface (prosodic morphology, lexical phonology).
Most notable in these theories is the deterioration in the status of the rules (which were the center of attention in the SPE model), and the rise of non-linear representations and constraints on representations.
Course requirements: Class attendance, reading, assignments, a paper
הקורס יועבר בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
יסודות הסמנטיקה הפורמלית (06272177)
קדם סמינר
ד"ר נירית קדמון
קורס זה הוא הראשון בקבוצה של קורסים שמטרתם להעניק הכרות מעמיקה עם תחום הסמנטיקה הפורמלית של שפה טבעית ולפתח את יכולתו/ה של התלמיד/ה לעסוק במחקר עצמאי בתחום זה. הקורס משלב (א) הקניית כלים פורמאליים בסיסיים הדרושים לעיסוק בסמנטיקה, ו – (ב) דיון במספר נושאים מרכזיים בסמנטיקה של שפה טבעית. בגלל הצורך בהקניית כלים פורמאליים יהיה לקורס אופי טכני למדי, והוא יכלול עיסוק רק בלוגיקות שונות ובתורת המודלים. יחד עם זאת לא נזנח את המוטיבציה הלשונית ואת הצד האמפירי , ונדון כאמור במספר נושאים מרכזיים בסמנטיקה של שפה טבעית. אלה יכללו את הסמנטיקה של כימות, של צירופים שמנים מיודעים ולא-מיודעים, זמן (tense ) ומודאליות.
הקורס יועבר בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
מבוא לפרגמטיקה (06272189)
שיעור בחירה
פרופ' מירה אריאל
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
ממשק לשוני - חוץ לשוני ‘The linguistic-extralinguistic interface’ (06272220)
קדם סמינר
פרופ` מירה אריאל
This course examines the complex relations between grammatical/lexical meanings and meanings which originate outside of language. We distinguish between linguistic meanings and: (1) the ad hoc context-induced narrowed down concepts they actually introduce into discourse; (2) derived (so-called non-literal) meanings; (3) conversational implicatures; (4) cognitive concepts. We examine the complex relations obtaining between linguistic meanings and each of the above. Relevant questions addressed: Which of the above meanings contribute to the truth-conditional interpretation of the sentence? Which are universal? How can we account for the derivation of (1), (2) and (3) from linguistic meaning? How convincing are current experiments testifying to language-specific biases in the development of (4)? Can we explain semanticization (the creation of new linguistic meanings) as the conventionalization of (1), (2), or (3)? Prominent theories to be discussed are pragmatic inferencing theories, psycholinguistic theories about literal/nonliteral language, theories of grammaticization, and current proposals about language and cognition.
ד"ק לתלמידי השלמות לתואר שני: מבוא לפרגמטיקה או מבוא לחקר השיח או מבוא לסמנטיקה
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
נושאים בתאורית האופטימליות (06273002)
סמינר
פרופ` צ`ארלס קיסברת`
Syllabus: Optimality Theory
Prerequisites: Advanced phonology.
This seminar will assume familiarity with Optimality Theory
(particularly with reference to the basic architecture, syllables,
metrical structure, and prosodic morphology) and will focus on
phenomena related to features (e.g. harmony, tone) and will develop
a particular approach to these phenomena known as "Optimal Domains
Theory" (and in somewhat related work by McCarthy as "Headed Span
Theory." Additional topics will include extensions of the notion
Faithfulness and the difficulties that "opacity" presents to the
theory.
A paper is required for this seminar that provides an OT
analysis of some aspect(s) of the phonology of a language of the
student's choice.
הקורס יועבר בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
בלשנות חישובית Computational Linguistics (06273110)
שיעור בחירה
פרופ` אלפרד לנדמן
The class is an introduction to the study of the complexity of grammatical operations. The first half of the class is an introduction to the formal language theory and automata theory of regular and context free grammars in relation to linguistic issues. In the second part of the class we look at linguistics phenomena that go beyond context free. discuss mildly context sensitive grammar formalisms, and focus on tne role of semilinear growth as a natural constraint on grammars for natural languages.
הקורס יועבר בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
סוגיות נבחרות בתיאוריה התחבירית Selected Issues in Syntactic Theory (06273188)
שיעור בחירה, ניתן לקחת כסמינר
פרופ` ג`וליה הורבט
The objective of the course is to expand and elaborate the view of syntactic theory presented in "Advanced Syntax" by introducing a selected set of novel types of phenomena, and some related major theoretical proposals. Among the topics to be discussed will be: syntactic phenomena occurring selectively in main clauses but not in embedded clauses; the occurrence, typology and distribution of phonologically null elements in clausal subject position, including the licensing of PRO, control and the role of Tense; head movements (vs. phrasal movements); so-called "parasitic gap" constructions (traces apparently not created by movement) and A-bar chains; VP ellipsis and anaphora.
The course requires regular attendance and active participation. The grade will be based on a Take-home exam.
הקורס יועבר בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
סוגיות בסמנטיקה (06273199)
סמינר ב.א. פתוח למ.א.
ד"ר נירית קדמון
סמינר זה יעסוק במספר נושאים בסמנטיקה של שפה טבעית, ויכלול קריאת מאמרים מקוריים בתחומים אלה. נעסוק בתיאוריה של קמפ והיים (Discourse Representation Theory) , באינטנציונאליות ומודאליות (נקרא מעבודתה של אנגליקה קרצר), ובעוד נושא או שניים.
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
סמינר ברכישת שפה : רכישת הפונולוגיה (06273233)
סמינר ב.א.
ד"ר גלית אדם
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
מורפולוגיה בהיבט התפתחותי DEVELOPMENTAL ASPECTS OF MORPHOLOGY (06273270)
שיעור בחירה ב"א - מ"א
ד"ר אותי בת אל
The notion of language development refers to
i. language growth in the context of language acquisition and
ii. language evolution in the context of historical change.
In this course we will study morphological development in these two contexts.
What’s on the menu?
a. A general introduction, with reference to types of morphological phenomena, inflection vs. derivation, word-based vs. root-based approach, item-and-arrangement vs. item-and-process.
b. The formal aspects of Optimality Theory with respect to morphology, development, and variation.
c. Specific issue in the light of light of language acquisition and language change (partial list): word innovation, • regular vs. irregular morphology, analogy, overregularization and irregularization
Course requirements (all mandatory): Class participation, reading, presentation of articles, final paper.
Course requirements (all mandatory): Class participation, reading, presentation of articles, final paper
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
ממשק התחביר והלקסיקון (06273300)
סמינר
פרופ` ג'וליה הורבט
בסמינר נדון בחלוקת העבודה בין הלקסיקון לרכיב התחבירי. הנחה מקובלת וטבעית היא שערכים הקשורים זה לזה קשר תמאטי (מושגי), כגון קִפּל, קֻפּל, התקפל או קִפּול, קשורים זה לזה באמצעות תהליכי גזירה. ישנם חילוקי דעות בנוגע לרכיב הדקדוקי שבו מתרחשת הגזירה. בלשנים המצדדים בגישה הלקסיקאליסטית טוענים שתהליכי גזירה אלה מתרחשים בלקסיקון, לפחות בחלקם. גישתם גורסת שהלקסיקון הוא רכיב אופרטיבי, שאופרציות יכולות לחול בו. בלשנים אחרים, לעומתם, טוענים שהלקסיקון אינו אלא מילון מושגים מנטלי (רשימת ערכים), שלא מתבצעות בו אופרציות. תהליכי הגזירה כולם, אם כך, הם תחביריים. במהלך הסמינר נבדוק את הטיעונים השונים לכאן ולכאן. בדיקה זאת תוביל אותנו לבחינת תהליכי גזירת פעלים חוזרים (רפלקסיביים כגון 'התרחץ'), פעלים הדדיים (רסיפרוקליים מסוגו של 'התכתב' אך גם מסוגו של 'התמזג'), פעלים אנאקוזטיביים (למשל, 'נפל' או 'התקמט'), פעלים בסביל, או פעלי 'אמצע הדרך' (middles, כגון 'מתנקה' במשפט: 'תנורים חדישים מתנקים בקלות'). נבדוק את אופיין של קבוצות פעלים אלה, את מבנה הרשת התמאטית של כל קבוצת פעלים, האם הארגומנט המשמש להם נושא הוא ארגומנט חיצוני או פנימי, איזה תהליך גזירה מייצר את הפעלים, והאם הוא לקסיקאלי או תחבירי, או בשפות מסויימות לקסיקאלי ובאחרות תחבירי.
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
יסודות הפסיכובלשנות: על שלילה וחיות אחרות THE BASICS OF PSYCHOLINGUISTICS: ON NEGATION AND OTHER ANIMALS (06273422)
סמינר פתוח לבא ומא
פרופ` רחל גיורא
The focus of the seminar is on Negation. How explicit negation affects the representation in memory of negated concepts has been considered in recent empirical research into the discourse and cognitive functions of negation markers ('not' and 'no'). The consensus among contemporary psycholinguists is that a negation marker is an instruction from a speaker to an addressee to suppress the negated information. Accordingly, a negation marker reduces the levels of activation of the negated concepts to the extent that eventually they are no more accessible than irrelevant concepts and significantly less accessible than equivalent positive concepts. Folk wisdom, however, would have it otherwise. The belief here is that what is negated prevails, as the following exchange, taken from the Santa Barbara Spoken American Corpus, exemplifies:
1 P : … it was very clear. You know. ... She kept saying, ... prefacing everything with, .. you know, this is not a personal attack. .. This is not a personal vendetta,
B: Yeah, yeah yeah yeah. Right Right.
P: Which tells you, that it is.
B: Yeah.
P: That's immediately what it said. And that's what everybody perceived it.
B: Yeah.
(Taken from Du Bois et al., 2000, italics added.(
In the course we will look into studies investigating the various functions of negation and its effects on comprehension.
לתלמידים מחוץ לחוג דרישת הקדם היא הקורס שיטות מחקר, בלבד.
מועדי הבחינות:
- סמסטר א', מועד א': ב-18/4/08 ב-9:00 בדוא"ל. החזרה עד 27/4/08 ב-13:00.
- סמסטר א', מועד ב': ב-4/5/08 ב-9:00 בדוא"ל. החזרה עד 11/5/08 ב-13:00.
- סמסטר ב', מועד א': ב-27/7/08 ב-9:00 בדוא"ל. החזרה עד 3/8/08 ב-13:00.
- סמסטר ב', מועד ב': ב-7/9/08 ב-9:00 בדוא"ל. החזרה עד 14/9/08 ב-13:00.
Advanced Semantics סמנטיקה למתקדמים (06274001)
בחירה
Prof. Fred Landman פרופ` פרד לנדמן
The use of logical languages in semantics: the role of the principle of compositionality of meaning
In grammar: the theory of typed domains:the operation of lambda-abstraction and the uses of lambda-conversion: intensional type theory: semantic interpretation through type-shifting priciples: the semantics of transitive verbs, predication and identity, scope relations, intensional contexts, relativeclauses, tpoicalization.
Prerequisite: Foundations of Formal Semantics
The course is meant to give students the technical means to read advanced papers and start doing research in semantics.
The course is open for BA students who have taken Foundations of Formal Semantics. Since the course teaches techniques that make the advanced semantic literature accessible, students interested in semantics are, in fact, advised to take this course in the semester following on the Foundations of Formal Semantics course (Advanced Semantics is not in competition with the BA seminar on semantics, in fact, it is profitable to take both simultaneously), since this will enable the students to participate in advanced courses and seminars in semantics the year after.
הקורס יינתן בשפה האנגלית. קורס משותף לתואר ראשון ושני
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
תחביר בן זמננו (06274018)
שיעור
פרופ' ג'וליה הורבט
הקורס יינתן בשפה האנגלית. זהו קורס משותף ל- BA ול- MA
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
פרגמטיקה ודקדוק (06274030)
סמינר
פרופ` מירה אריאל
בעוד שמקובל כיום בבלשנות להניח שגורמים פרגמטיים (כלומר, קונטקסטואלים, חוץ-לשוניים), משחקים תפקיד מכריע בתקשורת אנושית, אין הסכמה, ובמיוחד בין הפרגמטיקונים, על תיחום הפרגמטיקה. אילו קריטריונים ישמשו להבחנה בין פרגמטיקה לדקדוק? מהי חלוקת העבודה בין הדקדוק לבין הפרגמטיקה? אנו נבקר את ההגדרות הקלאסיות לפרגמטיקה ונציע תחתן את האבחנה בין קוד לבין היסק. על-פי גישה זו הדקדוק מורכב מקודים שרירותיים, בעוד הפרגמטיקה כוללת הליכי עיבוד היסקיים, המתבססים על הרציונליות האנושית. אנו נסקור את שלוש הגישות העיקריות לפרגמטיקה הקלאסית (מחוץ לדקדוק, בתוך הדקדוק ותאוריות על גרמטיזציה של פרגמטיקה). נסיים את הקורס בהכרה בקיומן של "עובדות מכוערות" בדקדוק (היסקים ברי חישוב שמהווים כללי דקדוק למרות זאת). המסקנה היא שעל מנת להסביר תקשורת לשונית אנו זקוקים לקוד, להיסק ול"כיעור".
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
שפה ומוח (06274100)
סמינר
פרופ` רחל גיורא
האם להבין "שברתי את הראש" בקונטקסט של קושי לפתור בעיה הוא תהליך שונה מאשר בקונטקסט של נפילה ופציעה? האם להבין "ציור גיאומטרי מופשט" בקונטקסט של השתקפות פנים במראה לאחר שנת לילה הוא תהליך שונה מאשר בקונטקסט של ביקור בתערוכה? בשאלות אלו ואחרות נדון במסגרת הקורס באמצעות מחקרים שבדקו התנהגויות (זמני קריאה, זמני תגובה, תנועות עיניים בזמן קריאה) ובמקביל מדדים אוטומטיים של פעילות מוחית בזמן תהליכי הבנה.
תלמיד שלא עומד בדרישות הקדם - בתיאום עם המרצה
מועדי הבחינות:
- סמסטר ב', מועד א': ב-3/8/08 ב-9:00 בדוא"ל. החזרה עד 11/8/08 ב-13:00.
- סמסטר ב', מועד ב': ב-19/9/08 ב-9:00 בדוא"ל. החזרה עד 26/9/08 ב-13:00.
קולוקויום בין-תחומי בחקר השפה (בית –הספר למדעי התרבות) (06274143)
מרצים שונים
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
שיטות במחקר שדה (06274171)
שו"ת
פרופ` צ`ארלס קיסברת`
In this class we will, as a group, explore the linguistic structure of a (relatively under- described) language by eliciting data from a native-speaker consultant. Emphasis will be placed on working out the phonological and morphological structure of the language, but the students are free to pursue individual projects on any aspect of linguistic structure.
The class will elicit language data as a group for four hours a week. If circumstances permit, students may also have the opportunity to meet individually or in small groups with the consultant to pursue individual projects.
Evaluation for this course will be based on (a) participation in the collection of data and (b) a paper which describes and analyzes some aspect of the linguistic structure of the language studied.
הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
loanword phonology (06274210)
סמינר מ"א פתוח לב"א
פורפ` צ`ארלס קיסברת`
Prerequisites: Advanced Phonology
This seminar will trace the history of research into the
phonological patterning of loanwords in a variety of languages,
beginning with early generative phonology (including its structuralist
antecedents) up through optimality theory and other lines of research.
The seminar will be concerned with issues of the extent to which
loanword phonology provides evidence as to the phonological system of
particular languages, as well as the question of what insight
different phonological approaches bring to understanding loanword
phonology in general. The papers read in the course will cover the
"classics" up through the cutting edge papers of the past few years.
A paper is required for the course and should involve the
analysis of loanword phonology (in relationship to the various issues
and approaches examined in the seminar) in a particular language for
which there is data or for which the student can assemble data.
הקורס יועבר בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
נושאים בסמנטיקה (06274333)
סמינר מ"א
ד"ר נירית קדמון
נתמקד בנושא מסויים בסמנטיקה ונדון בהיבטים שונים בנושא זה.
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.
סמינר מחקרי (06274411)
סמינר
ד"ר אותי בת אל
הסיליבוס מבוסס על התחומים בהם עוסקים תלמידי הקורס.
הסמינר פתוח לתלמידי מ"א ודוקטורנטים בלבד הנמצאים בתהליך כתיבת התזה
מועדי הבחינות:
- יש להתעדכן בלוח הבחינות של החוג.