כללי
תחומי ההוראה והלימוד בחוג להיסטוריה של עם ישראל מציעים מפגש מרתק ומעשיר עם רבדים שונים של התפתחות התרבות האנושית, הכרות עם התקופות השונות בתולדות העולם והשתקפותם בחייה של פזורה דתית ולאומית אחת – היהודים. זהו סיפור של אכזבות וכישלונות, של תקוות עזות והישגים מופלאים – סיפורו של עם ישראל.
לימודי החוג נפתחים בתקופת המקרא, לפני כשלושת אלפים שנה, עם ראשיתו של עם ישראל והתגבשות יצירתו הרוחנית על רקע המזרח הקדמון ותרבותו. המשכם בתקופת בית המקדש השני, המשנה והתלמוד, שעה שהעם עדיין יושב על אדמתו אך כבר נוצרים מרכזים חדשים רבי השפעה ובראשם בבל. מכאן ואילך, תולדות היהודים נפרשים למעין מניפה גיאוגרפית רחבה. בארץ ישראל חיו יהודים תחת שלטונות מתחלפים תדיר, ובמקביל נוצרו פזורות יהודיות בכל רחבי העולם שעיצבו את דיוקנו ההיסטורי של העם היהודי עד ימינו.
לבד מידע היסטורי מבקש החוג להקנות לתלמידיו את התשתית האינטלקטואלית והביקורתית הנדרשת להבנת תופעות ותהליכים, תנועות ונכסים רוחניים המלווים את תולדות העם היהודי מראשית התהוותו ועד ימינו, וכך גם לפתוח אשנב להכרת 'ארון הספרים היהודי' על מדפיו הישנים והחדשים. מסורת ומשבר, ישן וחדש, רצף ותמורה, מרכז ושוליים, ייחודיות מול דמיון, השפעה וספיגה – אלה הם מקצת ממונחי היסוד שבאמצעותם בוחנים מורי החוג את תולדות עם ישראל לדורותיו ולפזורותיו. גלות בבל ושיבת ציון, הכיבוש המוסלמי ומסעי הצלב, חיי משפחה וסדרי חינוך, אמנציפציה והתבוללות, תולדות הציונות, השואה, הקמת מדינת ישראל והסכסוך היהודי-ערבי, הם דוגמאות לאירועים היסטוריים, לתופעות יסוד ולתהליכים חברתיים והיסטוריים הנלמדים בחוג, לצד היכרות קרובה עם המקורות התרבותיים שעיצבו את תולדות העם היהודי. הספרות הדתית הקאנונית – התנ"ך, המשנה והתלמוד – כמו גם יצירותיהם המגוונות של חכמי אשכנז וספרד בימי הביניים, הם אבני פסיפס המשתלבים עם תולדות המשיחיות, החסידות, ההשכלה, ספרות התחייה, הספרות המודרנית שנוצרת כאן ועכשיו.
מטרות הלימודים הן:
1. להקנות לתלמידים את היכולת להשתמש בכלי המחקר ההיסטורי לשם ניתוח התהליכים והתמורות שחלו בדברי ימי עם ישראל.
2. להקנות ידע מפורט על תולדותיו ועל תרבותו של העם היהודי בתקופות היסטוריות שונות ועל מקומו של העם היהודי במסגרת תולדות העמים.