מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0691.4091  תכנון קיימות וזכויות אדם: יישום
ד"ר טובי פנסטר, גב' עדי פלסרשו"ס
סמסטר א'- חלק תאורטי
סמסטר ב' – חלק יישומי



תיאור הקורס

הקורס מתמקד בחיבור אקדמי ויישומי של תכנון וזכויות אדם בתוך שיח סביבתי המדגיש קיימות בפיתוח. הרציונל לעסוק בנושאים אלו הוא העובדה כי תחום התכנון ופיתוח סביבתי בדגש קיימות עדיין איננו מכיל במידה מספקת את שיח זכויות אדם והתוצאה היא כי פרויקטים רבים של תכנון ופיתוח סביבתי אינם רגישים במידה מספקת למרכיבים בתוך תהליכי תכנון ופיתוח סביבתי המהווים אמצעים לדיכוי ואפליה למשל, הקצאת קרקעות והקצאת משאבים לפיתוח שבמקרים רבים איננה שוויונית בין קהילות ובין חברים בתוך קהילות (למשל בין נשים לגברים).
הלימודים בסימסטר א' יתמקדו בהיבטים התיאורטים של תכנון, זכויות אדם וקיימות. הנושאים שיידונו במהלך הסימסטר מופיעים בהמשך.
בסימסטר ב' נעסוק ביישום העקרונות שנלמדו בסימסטר א' בפרויקטים יישומיים של תכנון ופיתוח. הסטודנטים יתחלקו לקבוצות עבודה וכל קבוצה תתלווה לפרויקט יישומי שעוסק בנושאים הקרובים לקיימות וזכויות אדם. בהמשך מפורטות המטלות במסגרת החלק היישומי של הקורס.
ניתן להרשם לקורס לסימסטר א' בלבד
הקורס בסימסטר א' מהווה דרישת קדם לקורס בסימסטר ב'.

מטרת הקורס

 לפתח בקרב סטודנטים מתחום הגיאוגרפיה, תכנון עירוני, ארכיטקטורה, לימודי סביבה ומשפטים היכרות והבנה עם סוגיות ופרקטיקות של תכנון וזכויות אדם בדגש של קיימות
 להכשיר סטודנטים בעבודה יישומית עם קהילות מוחלשות אשר חוות תהליכי אפליה בעקבות תכניות מוניציפליות וממשלתיות מפלות
 להכשיר סטודנטים לעבודה עם קהילות תוך הבטחת שקיפות ותהליכי שיתוף של כל חברי הקהילה (גברים ונשים)

מבנה הקורס
תכנון, זכויות אדם וקיימות הינו סמינר אקדמי שנתי שבו משתתפים כ- 20 סטודנטים. בסימסטר ראשון, ינתנו שיעורים עיוניים כאשר בסימסטר ב' הסטודנטים מבצעים את עבודת השטח בישובים השונים. כל סטודנט מקדיש כ- 2 שעות בשבוע לעבודה מעשית בתחום הקליניקה בהנחיית מנחה מומחה.

חובות הקורס
 נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים
 קריאה שוטפת של חומר ביבליוגרפי בהתאם ללוח הזמנים והנושאים המפורטים למטה
 עבודת שטח בהיקף של 2 שעות בשבוע
 הגשת והצגת רפרט
 הצגת הצעת עבודת מחקר
 עבודה סמינריונית

תכנית הסמינר ורשימת קריאה
בסימסטר הראשון של הסמינר ינתנו הרצאות מבוא על ידי המרצים וכן מרצים אורחים, במקביל יוצגו רפרטים על ידי משתתפי הקורס וכן ידונו עבודות המחקר שלהם.
עבודת השטח תחל לאחר הרצאות המבוא.
ביבליוגרפיה: יש לקרוא את החומר הרלוונטי לפני השיעור. תדפיס הרפרטים יופיע שבוע לפני ההצגה באתר הקורס. כמו כן ניתן למצוא חלק מהחומר הביבליוגרפי בצורת תדפיס אלקטרוני בספריית מדעי החברה והניהול ובאתר הקורס


שבוע 1: מבוא – תכנון, זכויות אדם וקיימות

Davidoff, P. (1965) “Advocacy and Pluralism in Planning”. Journal of the American Institute of Planning, 31, pp. 331-338
Fenster,T. (1999) “ Culture, Human Rights and Planning (as Control) for Minority Women in Isreal” In: Fenster, T. (Ed.) Gender, Planning and Human Rights, London: Routledge, pp. 39-54
Fenster, T. (Ed.) Gender, Planning and Human Rights, London: Routledge,

שבועות 2-3 : התפתחות החשיבה התכנונית – מסורות וגישות תכנון
במאות ה- 19,20,21 בעולם בישראל
Fainstein, S. (1994) The City Builders, Oxford: Blackwell
Fainstein, S. (1996) “Planning in a Different Voice”. In: Campbell, S. and Fainstein, S. (Eds.) Readings in Planning Theory, Oxford: Blackwell, pp. 456-460
Fenster,T. (2004) The Global City and the Holy City: Narratives on Planning, Knowledge and Diversity, Pearson , London

שבוע 4: תכנון בדגש זהויות : מיגדר, תרבות ואתניות

Fainstein, S. (2000) “New Directions in Planning Theory” Urban Affairs Review, 35 (4), pp.451-478
Fenster, T. (1996) “Ethnicity and Citizen Identity in Development and Planning for Minority Groups” Political Geography , Vol. 15,(5), 1996 (pp. 405-418)
Fenster,T. (1997) “Relativism vs. Universalism in Planning for Minority Women in Israel” Israel Social Science Research, 2(2), pp.75-96
Fenster,T. (1998) “Ethnicity, Citizenship and Gender: the Case of Ethiopian Immigrant Women in Israel” Gender, Place and Culture 5 (2) , pp. 177-189
Fenster, T. (1999a) “Space for Gender: Cultural Roles of the Forbidden and the Permitted” Environment and Planning D: Society and Space, 17, pp. 227-246

שבועות 5-6 : שיח הקיימות וביטויו בתכנון מרחבי
Hinchliffe, S.Blowers, A. and Freeland,J. (2003) understanding Environmental Issues, Wiley, Milton Knyes
Williamson,T. Radford, A. Benneths H. (2003) Understanding Sustainably Architecture, New York, Spon Press.
Hagans,S. (2003) Taking Shape: a new contract between architecture and nature, Oxford, architecture press.

שבועות 10-6: מזכויות אדם לזכויות תכנון – תהליכי שינוי בחשיבה התכנונית

במקום – מתכננים למען זכויות תכנון (בדפוס) דו"ח זכויות תכנון בישראל,

שבועות 11-12: זכויות תכנון והקשרן לשיח הקיימות
Healey, P. (1997) Collaborative Planning, London: Macmillan Press
Sandercock, L. (1998a) Towards Cosmopolis, Wiley, London

Sandercock, L. (1998b) “Introduction: Framing Insurgent Historiographies for Planning” In:

Sandercock, L. (Ed.) Making the Invisible Visible, Berkeley, University of California Press, pp.1-36

Sandercock, L. (1999) “ Introduction. Translations: From Insurgent Planning Practices to Radical Planning Discourses” Plurimondi, 2, pp. 37-46

שבועות 13-16 רפרטים והערכות לעבודה בשטח
רפרטים: צוותים של סטודנטים יציגו ניתוחי מקרים מהעולם על בסיס חיפוש באתרי אינטרנט ובמקורות ביבליוגרפים.
יצירת קשר עם במקום לצורך מציאת פרויקטים שבהם ישתתפו הסטודנטים. שלב זה יכלול:
 גיבוש תיק פרויקט
 חלוקת מטלות
 הערכות לקראת עבודת שטח
 הכנת תיק זכויות תכנון וקיימות

שבועות 17-24 הצגת עבודות השטח ועבודות המחקר
עבודת השטח תכלול, בין היתר, קיום קשר שוטף עם במקום מחד ועם המקומות בהם יעבדו הסטודנטים מאידך. עבודת השטח תכלול:
 הכנת תכנית שיתוף קהילות ויחידים
 עבודת שטח (ראיונות, תצפיות,איסוף חומר ארכיוני)
 יצירת קשר עם רשויות
 גיבוש תכנית זכויות תכנון וקיימות בשיתוף עם התושבים
 הצגה לפני הרשויות
דרישות קדם: תכנון קיימות וזכויות אדם: תיאוריה
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 27/06/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 31/07/2006 בשעה 9:00