0691.2889  נופים אידיאולוגיים בציונות | |
---|---|
מר מירון דנן | פרו"ס |
חובות הסטודנטים: השתתפות בדיונים על סמך חומר הקריאה. כתיבת עבודה פרוסמינריונית שעניינה פרשנות פני שטח במרחב הציוני. בשל מבנה הקורס קיימת חובת נוכחות בכל השיעורים. מטרת הקורס: הקורס, שיוגש כסמינריון בסיסי, יעסוק בנופיה הכפריים והעירוניים של ישראל תוך שימת דגש על המאפיינים התרבותיים והאידיאולוגים במסגרתם מעוצבים נופים אלו כייצוגים של תרבות, כמו גם על הכוחות המעצבים את הנוף כסוכני תרבות. הנחת הקורס היא כי בין מרכיבי הנוף לבין התרבות אשר יצרה אותם מתקיימים יחסי ייצוג, קרי בכוחם של אלמנטים בנוף התרבותי הציוני לשקף את החברה שעיצבה אותם ואת ערכיה. פרשנות נוף לוקחת בחשבון את העובדה כי דימויו של מרחב נתון ניקשר לתהליכים של כינון "זהות" טריטוריאלית המהווה חלק אינטגראלי מכינון זהות לאומית וכי תהליך ניכוס המרחב הופך למוטיב מרכזי באידיאולוגיה הלאומית. במסגרת הקורס תידונה מתודות שונות לפירוש נופים אידיאולוגים תוך שימת הדגש על נופים ציוניים אופייניים כמו דגמי ישוב ( קיבוצים, מושבים, עיירות פיתוח ), נופי זיכרון בעלי משקל מיתי וסימבולי ( מצדה, תל-חי ), נופי הנצחה, נופים בעלי צביון דתי ( הכותל, חצרות רבנים ) וכו'. כן נעסוק בפרשנות ובייצוג נופים אלו בקורפוס הספרותי ואמנותי ( ייצוגה של ירושלים ותל-אביב בציור ובספרות, תפיסת השממה אצל החלוצים בספרות של טרום הקמת המדינה ולאחריה ) וכו'. במסגרת השיעור נדון במאמרים שעיסוקם פרשנות של נופים ציוניים, וכן נסייע בכיתה לתלמידים להציע פרשנות לנופים אשר בחרו לנתח. מהלך הקורס: שיעור [1]: למושג התרבות ויסודות הגיאוגרפיה התרבותית: Carl Sauer ואסכולת Berkeley, ביקורת גישת ברקלי והתפנית הפרשנית, נושאים מרכזיים בדיון של הגיאוגרפיה התרבותית העכשווית. שיעור [2]: מדוע מגלה הגיאוגרפיה התרבותית עניין בנוף, הקשר שבין אידיאות אודות נופים ובין אידיאות על העולם והדרך בה הוא מאורגן, צורות ביטוי לקשר זה במדיום התרבותי. עשרת הגישות הפרשניות של Meinig. שיעור [3]: התמקדות בנופים ובמנגנוני ייצוג נופים כמשקפים סולם ערכים חברתי מהם ניתן לזקק תימות כגון אי שוויון חברתי, כלכלי ומיגדרי, יחסי כוח, הגמוניה וכו'. דיון באקסיומות של Lewis. שיעור [4]: אודות כתיבת עבודת פרוסמינריון בגיאוגרפיה שעניינה נופים. תרגול מעשי של מספר תמונות מן הנוף הציוני. הצגה ראשונית ודיון בנושאים פוטנציאליים בהם מעוניינים התלמידים להתרכז. שיעור [5]: התלמידים יציגו את נושא עבודתם ואת שאלת המחקר. דיון משותף בנושאים אלו. שיעור [6]: מתודולוגיה א': איקונוגרפיה ואיקונולוגיה, פרשנות של יצירות אמנות כייצוגי נוף. שיעור [7]: מתודולוגיה ב': נוף כטקסט. מושגי יסוד בסמיולוגיה ובניתוח הסיפר. שיעור [8]: מתודולוגיה ג': פרשנות של יצירה קולנועית תוך התמקדות למשל במושגי המקום והאי-מקום, דיון באדריכלות ונוף. התלמידים יציגו את ההקדמה לעבודתם ודיון בהצגתם זו. שיעור [9]: ניתוח ייצוגי נוף נבחרים בציור: התמקדות בתל-אביב וירושלים באמנות הארצישראלית. שיעור [10]: ניתוח ייצוגי נוף בספרות: תל-אביב והעמק בספרות הארצישראלית לדורותיה. שיעור [11]-[13]: שיעורים אלו יוקדשו באופן בלעדי להרצאות התלמידים אודות עבודתם ודיון בנושאים שיועלו. ביבליוגרפיה לשיעור: Agnew, J. "Representing space" in Duncan, J. & D. Ley, 1993. Place/Culture/ Representation. London, Routledge. pp. 251-271. Crang, M. 1998. Cultural Geography. London, Routledge. Duncan, J. & N. Duncan. 1988. Rereading the Landscape. Environment and Planning D: Society and Space. pp. 213-227. Meinig, D.W. 1979. The Interpretation of Ordinary Landscapes. Oxford, Oxford University Press. pp. 11-48. Mitchell, D. 2000. Cultural Geography – a Critical Introduction. Malden, Mass., Blackwell. pp. 91-119. Schnell, I. "Nature and environment in the Socialist-Zionist pioneers' perceptions: a sense of desolation". Ecumene 4/1 (1997) pp. 69-85. Schnell, I. "Society and space: the cultural perspective". Unpublished paper. Simmons, I.G. 1990. Interpreting Nature. London, Routledge. pp. 76-116. אייל, א. "ארץ, נוף, מבט, ציור". אצל: אבניאל, מ. ואחרים, 2004. נופי ארצנו: הערות על ציור הנוף בישראל. חיפה, הגלריה לאמנות של אונ' חיפה. ע"ע 6-15. עזריהו, מ. "מגדלי מים בנוף הזיכרון-נגבה, יד מרדכי ובארות יצחק". קתדרה 79 (תשנ"ו), ע"ע 160-173. לורנד, ר. "אמנות כחיקוי למציאות". תדפיס אלקטרוני מקוון של הספרייה המרכזית. פרטים אודות הכניסה למאגר יינתנו בתחילת הקורס. צבר בן-יהושע, נ. ו-ר. דרגיש. "מחקר סיפר" אצל: צבר-בו-יהושע, נ.-עורכת, 2001. מסורות וזרמים במחקר האיכותי. תל-אביב, הוצאת דביר. ע"ע 167-194. שנל, י. .2004. "חילופי ייצוגים של יחסים בין אדם לטבע בתיאורים של תל-אביב באמנות". מותר 11 (תשס"ד), ע"ע 79-90. | |
מועדי הבחינות: | |
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך. | |
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך. |