מרכז קיומו של עם ישראל עבר עם חורבן הבית מירושלים ליבנה, ובמשך הזמן לישובים אחרים תחילה ביהודה ולאחר מכן בגליל. מוסדות ההנהגה העצמית שפעלו בישובים אלה עיצבו מחדש את היהדות מבחינה דתית-מדינית וחברתית-כלכלית לנוכח העדר המקדש ואובדן ירושלים. יחסי יהודי ארץ-ישראל עם השלטונות הרומיים נעים בין הקטבים של המשך תנועת ההתנגדות ששיאה מרד בר-כוכבא ושל שיתוף הפעולה ששיאו בימי רבי יהודה הנשיא. בו בזמן מתמודדת היהדות עם שכניהם הפגאנים; השומרונים והנוצרים. רבי יהודה הנשיא חותם את המשנה ומשלים את התהליך של מעבר מבית המקדש לעם הספר. עיצוב היהדות בימי התנאים בתקופה הרומית מטביע את חותמו על העם מאז ועד היום. |