אנטונין ארטו הוא אחת הדמויות הבולטות בתיאטרון הצרפתי במחצית הראשונה של המאה העשרים. אך מעבר להיותו מחזאי, שחקן ובמאי ניתן, היום, לומר בודאות שהיה זה ספרו "התיאטרון וכפילו", קובץ מאמרים בנושאי התיאטרון שתפרסם בשנת 1938, אשר השפיע על דרכם של יוצרי תיאטרון כפיטר ברוק, ירז'י גרוטובסקי, ג'וליאן בק וג'ודית מלינה, אריאן מנושקין, ותדאוש קנטור, ואשר הביא למהפכה בחשיבה התרבותית ובעשייה התיאטרונית במאה העשרים. תוך קריאה וניתוח של המאמרים הכלולים ב"התיאטרון וכפילו" וצפייה ביצירותיהם של הבמאים שהושפעו מכתביו, נדון בשאלות שהציב אנטונין ארטו באשר למרכיביה, מאפייניה, ומשמעותה של שפת המופע בתיאטרון; באופנים שבהם השפיעו שאלות אלה על היווצרותו של דיאלוג מורכב בין הבמאי, המחזאי והמעצבים של ההצגה; על הגדרת צרכים חדשים בעבודת השחקן וביחסי קהל-במה ועל יצירת חשיבה תיאטרונית חדשה בתיאטרון במהלך המחצית השנייה של המאה העשרים. |