0659.6234  מה נותר מן הנאורות | |
---|---|
ד"ר סנאית גיסיס | סמינר |
הסמינריון יוצא מנקודת מוצא כפולה: האחת – להתבונן במארג הסבוך של מושגים, רעיונות, פרקטיקות חברתיות ואובייקטים מדעיים חדשים ההולכים ומתגבשים במהלך המאה השמונה עשרה בתוך ההקשרים החברתיים-כלכליים ופוליטיים של מאה זו; האחרת – לעקוב אחר המחלוקות ההיסטוריוגרפיות המלוות את ההתבוננות ההיסטורית, למן המחלוקות של ראשית המאה התשע עשרה,שנסבו על השאלה האם המהפכה הצרפתית הייתה תולדתם ההכרחית של רעיונות הנאורות ועד הפולמוסים בני ימינו על תחלואי המודרניות כתולדת הנאורות וכינונו של שיח פוסטמודרני מתוך ביקורת זו. חומרי הסמינריון יתייחסו בעיקר לצרפת, בריטניה וגרמניה. מוקדי הדיון העיקריים של הסמינריון יהיו, אפוא, משתי נקודות המבט - זו של ההיסטוריה וזו של ההיסטוריוגרפיה:
ההקשרים החברתיים של הנאורות והאנשים שהיו היוצרים,המפיצים וקהלי היעד של דרכי השיח החדשות; הנאורות והאקזוטי – ספרות המסעות הממשיים והמדומיינים, אוטופיות וביקורות בנות הזמן; העמדות המורכבות של הנאורות כלפי דת, האל וחילון; "גבולות האנושי" והצבתם דרך מושגים ממיינים – "גזע", "תרבות" ומיגדר; התלבטויותיהם של אנשי הנאורות בדבר יחודו של"החברתי" ; דרכי שיח,מיון וייצוג חדשות – אתרי הידע החדשים, כינונם של מרחבים ציבוריים חדשים והפרוייקטים החינוכיים של הנאורות; הרפלכסיה העצמית של אנשי הנאורות מצד אחד והרפלכסיה האמביוולנטית של אנשי המאה העשרים על הנאורות, טיבה ומקומה בכינון המודרניות מצד שני – קאסירר, המחלוקת על הטוטליטריות ( ארנדט וטלמון), הביקורת של אנשי אסכולת פרנקפורט לעומת עמדתו של האברמאס, עמדותיהם של פוקו ,באומן וקוזלק, פרקטיקות בנות זמננו של נאורות. |