מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0628.3186  אבות, אמהות ובנים אצל קפקא, פרוסט ושבתאי
גב' חנה סוקר-שווגרשיעור
פרשנויות רבות ליצירת קפקא ראו ביחסי קפקא ואביו, כפי שהוצגו בצורה מרתקת-מצמררת ב"מכתב אל אבא", משום תבנית תשתית להבנת כל יצירתו כחתומה "בשם האב". ביצירתו של פרוסט, לעומת זאת, נפרש מארג של היזכרות הנטווה סביב יחסי בן-אם. בקורס זה אנסה לבחון את יצירתו של יעקב שבתאי לאור שני המודלים השונים שהציגו קפקא ופרוסט. יצירת קפקא היוותה עבור שבתאי מודל לכתיבה מונוטונית "רזה", ואילו פרוסט היווה השראה בדגם שהציב לאריגת הזכרון, "מלאכת פנלופה של שמירת הזכר" (בניסוחו של ולטר בנימין). במהלך הקורס ייבחן המשולש האדיפלי במישור האישי כמו-גם במערך החברתי-תרבותי. הספרות מרבה להציג את הנרטיב הלאומי כנרטיב אדיפלי-גברי. בקורס נבחן את תפקידן של הנשים בנרטיב הזה וכן את האפשרות לשרטט נרטיב נשי חלופי. לשם כך ניעזר בתיאוריות קריאה פמיניסטיות (ברכה אטינגר, לוס איריגראיי, אליזבת גרוס ועוד). המשולש האדיפלי ייבחן דרך דיון בפרשנויות השונות שהציעו לו פרויד, לאקאן ושושנה פלמן, והקריאה בקפקא, בפרוסט ובשבתאי תיעשה בתיווכם של חוקרים כמו ולטר בנימין, ג'יל דלז ופליקס גואטארי.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': יש להחזיר את העבודה עד ה- 26.7.2004 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': יש להחזיר את העבודה עד ה- 29.8.2004 ב- 13:00