ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

תחומי הידע

  1. המסלול להיסטוריה של עם ישראל
  2. המסלול הבין-תחומי החדש ללימודי ישראל 

א. המסלול להיסטוריה של עם ישראל

לבד מידע היסטורי מבקש המסלול להיסטוריה של עם ישראל להקנות לתלמידיו את התשתית האינטלקטואלית והביקורתית הנדרשת להבנת תופעות, תהליכים, תנועות ונכסים רוחניים, המלווים את תולדות העם היהודי מראשית התהוותו ועד ימינו, וכך גם לפתוח אשנב להכרת "ארון הספרים היהודי" על מדפיו הישנים והחדשים. מסורת ומשבר, ישן וחדש, רצף ותמורה, מרכז ושוליים, ייחודיות מול דמיון, השפעה וספיגה - אלה הם מקצת ממונחי היסוד שבאמצעותם בוחנים מורי החוג את תולדות עם ישראל לדורותיו ולפזורותיו. גלות בבל ושיבת ציון, הכיבוש המוסלמי ומסעי הצלב, חיי משפחה וסדרי חינוך, אמנסיפציה והתבוללות, תולדות הציונות, השואה, הקמת מדינת ישראל והסכסוך היהודי-ערבי הם דוגמאות לאירועים היסטוריים, לתופעות יסוד ולתהליכים חברתיים והיסטוריים הנלמדים בחוג, לצד היכרות קרובה של המקורות התרבותיים שעיצבו את תולדות העם היהודי. הספרות הדתית הקאנונית - התנ"ך, המשנה והתלמוד - כמו גם יצירותיהם המגוונות של חכמי אשכנז וספרד בימי הביניים הן אבני פסיפס המשתלבות בתולדות המשיחיות, החסידות, ההשכלה, ספרות התחייה והספרות המודרנית הנוצרת כאן ועכשיו.

 

ב. המסלול הבין-תחומי החדש ללימודי ישראל 


לימודי ישראל ישלבו בתוכם כמה נקודות מבט, פרספקטיבות ופרדיגמות. מדובר בתופעות של "בניין מדינה" בעידן קולוניאלי, בתופעה של "מדינת הגירה", בתופעה של "חברה רב-תרבותית", בתופעה של חברת רוב וחברת מיעוט, ובתופעה של עימות לאומי. מדובר אפוא ב"מקרה", שיש לו מקבילות בארצות אחרות, ואולם, יש לו ייחוד מובהק משל עצמו. מדובר גם ב"מקרה" שהוא זירה של עימותים, פשרות, ודינאמיקה בלתי פוסקת, שבה ההיבטים השונים – פוליטיקה, חברה, כלכלה, תרבות ועוד – שלובים זה בזה ומשפיעים זה על זה. צמצום המרחב הגיאוגרפי (ארץ-ישראל) והזמן ההיסטורי  (מ-1948 ואילך) מאפשר לבחון את המרכיבים השונים של המציאות ההיסטורית, ולהקדיש מקום לדיון מפרספקטיבה רחבה – תולדות עם ישראל וארץ-ישראל בעת החדישה, ההיסטוריה של המזרח התיכון החדש, עידן הדקולניזציה, הקמת מדינות חדשות, ועוד. 

שילוב של נקודות מבט ודיסציפלינות מחקריות מאפשר לא להתמקד בהיבט אחד, אלא להכיר את התמונה כולה ומנקודות תצפית שונות. מדינת ישראל על תולדותיה ומוסדותיה, החברה הישראלית ותרבותה, המבנה הפוליטי, הכלכלה, מערכות המשפט והחינוך ועוד, נלמדים בפקולטות שונות ובחוגים שונים; ואולם, כל מסגרת לימודית מתמקדת בתחום ספציפי המיוחד לה, והתלמיד אינו זוכה לתמונה כוללת ואינטגרטיבית. התוכנית הרב-תחומית במסגרת החוג להיסטוריה של עם ישראל מבקשת לתקן את המצב הזה ולהציע אפשרות של לימוד אינטגרטיבי – שאינו מכוון את התלמיד להתמקד בתחום אחד אלא להציע לו אפשרויות בחירה מגוונות. 

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer