שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.
החוג ללימודים קלאסיים לשנת תשס"ט
מבוא לפילוסופיה יוונית (06181030)
שיעור
ד"ר אריה פינקלברג / ד"ר אורנה הררי
ד"ר אריה פינקלברג - סמסטר א'
הפילוסופיה המערבית מתחילה ביוון העתיקה. היוונים המציאו את המושג "פילוסופיה", הגדירו את מושאיה, תיחמו את תחומיה, יצרו כלים מושגיים של הדיון הפילוסופי. אך היוונים לא רק הניחו יסודות הפילוסופיה אלא גם הביאו אותה לשיאים כאלה שההשפעה המעצבת והמשרה של תורותיהם של הפילוסופים היווניים ניכרת בכל שלבי התפתחותה של הפילוסופיה המערבית.
הקורס מהווה סקירת תולדות הפילוסופיה היוונית החל מהתהוותה (במאה השישית לפנה"ס) ועד שיאה בהגות הפילוסופית של אפלטון ואריסטו (במאה הרביעית לפנה"ס).
ד"ר אורנה הררי - סמסטר ב'
סקירה של התפתחות הפילוסופיה היוונית מהפילוסופים הקדם סוקרטיים דרך אפלטון ועד אריסטו. הסקירה תתמקד בשלושת עקרונות ההסבר העומדים ביסוד כל אחת מהגישות הפילוסופיות הללו: היחסים בין חלק ושלם, דגם וההעתק, וכללי ופרטי. נחשוף את השאלות שעליהם עקרונות הסבר אלה משיבים ונעמוד על הקשיים שכל אחד מהם מעורר.
דרישות: נוכחות ב 80% מהשיעורים, קריאה שוטפת של המקורות הראשוניים ובחינה, אשר תקבע את הציון הסופי.
Introduction to Ancient Greek Philosophy
Dr. Arie Finkelberg
Western philosophy begins in Ancient Greece: the Greeks invented the term "philosophy," defined the main topics of philosophical discourse and created its conceptual apparatus. But the Greeks not only invented philosophy, - their philosophical achievements continually influenced Western thought and still serve as a source of inspiration. The course is a historical survey of the development of Greek philosophy from its origins in the 6th century BCE to its highest point in the doctrines of Plato and Aristotle.
Introduction to Ancient Greek Philosophy
Dr. Orna Harari
The course offers a survey of the development of Greek philosophy from the Presocratics through Plato to Aristotle. The course focuses on three explanatory approaches: explanations in terms of (1) whole and parts, (2) paradigm and copy and (3) universal and particular.
Obligations: participation in at least 80% of the meetings, reading assignments, and an exam, which will determine the final mark.
דרישות קדם:
הערות:
בחינות
מבוא לתולדות יוון העתיקה (06211910)
שיעור מבוא
ד"ר סילבי הוניגמן
סקירה של תולדות יוון מן השורשים של הדמוקרטיה האתונאית ועד לתקופה ההלנסטית (מאה שישית – מאה שניה לפנה''ס). משטר, מבנה חברתי, דת ופולחן, הגות פוליטית, היסטוריוגרפיה, תוך כדי הדגשה של התמורות החברתיות והתרבותיות שחלו בעולם היווני לאורך התקופה הנידונה.
דרישות קדם:
הערות:
בחינות
מבוא לתולדות רומא העתיקה (06211911)
שיעור
ד"ר רחל פייג וישניא
השיעור יעסוק בתולדותיה של רומא העתיקה בין השנים 753 לפה"ס (תאריך יסוד העיר על-פי המסורת הרומית) ועד לרציחתו של יוליוס קיסר בשנת 44 לפה"ס. בין השאר ידונו הנושאים הבאים:
בעיית המקורות, רומא בתקופה הארכאית – ארכיאולוגיה והיסטוריה; יסוד הרפובליקה; המאבק בין פטריקים לפלבאים; כיבוש איטליה; ה"חוקה" הרומית; חניבעל בשערים -המלחמות הפוניות; האימפריאליזם הרומי במאה השנייה לפה"ס; השפעת הכיבוש על הכובש- משברים ותמורות במאה השנייה לפה"ס; מאריוס, סולה, קיסר – מתקנים או מחריבים; קיקרו ו"הרפובליקה האבודה"; יוליוס קיסר – כרוניקה של רצח ידוע מראש.
דרישות קדם:
הערות:
בחינות
חברה, רפואה ומחלה בעולם הרומי Society, medicine and disease under the high empire (06212031)
סמינר
ד"ר עידו יזרעלוביץ
בסמינר זה נבחן את אופייה של הרפואה בעולם הרומי על ידי בחינת זהותם של המרפאים למיניהם ועמידה על מקורות הסמכות שלהם. לכל אורך העולם העתיק אלו שסומנו כמתאימים לרפא נעו בין מרפאים כריזמטיים, שרפאו באמצעות מלת מרפא, תפילה ומגע יד, דרך בעלי נסיון באיחוי שברים וקיבוע נקעים עד אלו שנשענו על מסורת אקדמית.
במהלך הסמינר נחתור לחשוף את רשת היידע שכוננה, אירגנה וניהלה את הפעילות הרפואית בעולם הרומי. תשומת לב מיוחדת תנתן לטיפול רפואי שניתן במקדשים השונים, כגון אלה של אל הרפואה אסקלפיוס וסרפיס, לצד עדויות של רופאים כגון גאלנוס, רופוס איש אפסוס, סורנוס ומערכת היחסים בין רפואת מקדשים לבין רפואה מדעית.
אחת השאלות המרכזיות של הסמינר תהא מקומם של חלומות בעשייה הרפואית בעולם העתיק. נשאל, מה הייתה התפיסה הרווחת בנוגע לטבע של החלום ומה היה יחס המרפאים השונים לנוהג הנפוץ של שימוש בתוכן חלומות החולים במסגרת הטיפול הרפואי. תימה נוספת תהא התפקיד המכונן של מרכזים רפואיים, כגון המקדשים של אסקלפיוס, ביצירת דיציפלינה רפואית. לבסוף נבחן את חשיבותו של הצבא הרומי בקידום מיומנויותיו של הרופא הרומי.
In this seminar we shall examine the nature of medicine during the high empire by looking into the identity of the health-care providers and the sources of their authority. In the Graeco-Roman world those who were seen as competent to help the sick varied from charismatic healers, who cured by a word, a prayer or a healing touch of a hand, through to those with experience in setting fractures or dislocations, to those who could call on the authority of a scholarly tradition. In the seminar we shall endeavour to uncover the grid of knowledge which organized and regulated medical activities during the high empire. More specifically, we shall examine the nature of temple medicine, as it appears, for example in the temples of Asclepius and Sarapis, alongside the evidence of physicians such as Galen, Rufus of Epehsus, Soranus and the inter-relations between temple medicine and scientific medicine. A central case in point will be the prevailing understanding of the nature of dreams, and the use of dreams by the various health-care providers during that time. We shall also examine the formative roll of medical centres like the temples of Asclepius in creating medical discipline. Finally, we will look into the function of the Roman army in promoting medical skills amongst Roman physicians.
דרישות קדם: חברה משטר ותרבות ביוון העתיקה /חברה משטר ותרבות ברומא העתיקה
הערות:
בחינות
אומנות הנאום ביוון הקלאסית (06621130)
שו"ת
ד"ר מעין מזור
הקורס יעסוק באמנות הנאום ביוון העתיקה. באמצעות קריאה משותפת של מבחר נאומים ייבחנו סוגי נאומים בהקשרם הספרותי וההיסטורי. נעסוק בסוגיות רטוריות שונות ונבחן את חשיבותם של נאומים בעת העתיקה ואת תפקידם הפוליטי-חברתי. על בסיס חומרי הקריאה לשיעורים משלב הקורס הקניה של מיומנויות למידה בסיסיות הנחוצות לקריאה ביקורתית של טקסטים ולכתיבה בפורמט אקדמי.
מטרות הקורס:
1. להכיר את יסודות הרטוריקה העתיקים כפי שהתפתחו ביוון הקלאסית.
2. להכיר כמה מן הגישות התיאורטיות הקדומות ביחס לרטוריקה.
3. להכיר נואמים ונאומים מרכזיים מן העת העתיקה.
4. לימוד מיומנויות למידה בסיסיות.
דרישות הקורס:
• נוכחות בשיעורים
• קריאת חומר רקע לקראת כל שיעור
• הגשת שתי עבודות במהלך הסמסטר
• מבחן מסכם
מרכיבי הציון הסופי: 30% עבודות, 70% עבודה מסכמת.
Oratory and Rhetoric in classical Greece
The course will engage in the art of oratory in ancient Greece. The types of speeches common in the ancient world will be examined in their historical and literary context. Through the mutual reading of selected classical speeches varied rhetorical issues will be discussed and analyzed.
דרישות קדם:
הערות:
בחינות
מבוא לארכיאולוגיה קלאסית ושל ארץ-ישראל בתקופות הקלאסיות (06711071)
שיעור
פרופ` משה פישר
שיעור זה מהווה שילוב בין הארכיאולוגיה הקלאסית של העולם היווני והרומי בכלל וזאת של ארץ-ישראל. מטרת השיעור היא להציג את ההיבטים השונים של הארכיאולוגיה בשילוב עם המטען התרבותי של העולם הקלאסי, היווני והרומי. השיעור מחולק לשלושה חלקים. החלק הראשון (הקצר יותר) יעסוק בהיבטים המקצועיים של הארכיאולוגיה הן כעבודת שדה והן כדיסציפלינה חברתית. תינתן סקירה של התפתחות הארכיאולוגיה בדורות האחרונים בהתייחס לרקע החברתי, הפוליטי והאידיאולוגי. החלק השני (המורחב יותר) של השיעור יעסוק בתחומים השונים של הארכיאולוגיה הקלאסית, דהיינו: ארכיטקטורה, קרמיקה ותחומים אמנותיים (פיסול, ציור, אמנות זעירה). כמו-כן, יוצגו תחומי העזר של הארכיאולוגיה הקלאסית, בעיקר הנומיסמטיקה (חקר המטבעות) והאפיגרפיה (חקר הכתובות). על-סמך המטען המוגש בשיעור תוצג תמונה של חיי היום-יום של העולם הקלאסי. החלק השלישי המוקדש לארץ-ישראל יעסוק בכל הנושאים הללו מההיבט הארץ-ישראלי על-פי הסדר הכרונולגי של התקופות ההלניסטית, הרומית והביזאנטית ויחסה למקורות הכתובים (כגון: תנ"ך, הברית החדשה, כתבי יוסף בן מתתיהו, ספרי המכבים, היסטוריה אוגוסטה, משנה, תלמוד, אבות הכנסייה).נעסוק בעיור, ביצורים, אמנות, קרמיקה, מטבעות, כתובות. העיור של הורדוס המלך: קיסריה, סמריה-סבסטה, אפק-אנטיפטריס; בית-המקדש והעיר ירושלים; מבצרי וארמונות מדבר יהודה; קרמיקה מתקופת הורדוס ובני-ביתו. "ארכיאולוגיה" של שתי המרידות של היהודים נגד הרומאים: שכבת החורבן של תקופת המרד הגדול וחשיבותה הארכיאולוגית. ארץ-ישראל כארץ הקודש לנצרות בתקופה הביזנטית.
Introduction to Classical Archaeology and to Archaeology of the Land of Israel in Classical Times.
This introduction is a presentation of archaeological aspects of the Greek and Roman world vis-א-vis their impact on the Land of Israel from the Persian period (5th century BCE) onwards. Its main aim is to present the realia (archaeological reality) in order to help at a better understanding of the ancient civilizations. The course is divided into three parts. The first one is devoted to main aspects of archaeology in general and Classical archaeology in particular, referring to technical background of the archaeological work and its development from the Middle ages up to-day, including cultural, ideological and political aspects. The second part deals with the main aspects of Classical archaeology according to its main fields, namely architecture, pottery and art. Also auxiliary aspects are presented, such as epigraphy and numismatics. The third part of the course is a presentation of the archaeological reality of the Land of Israel during the Classical periods (mainly the Hellenistic, Roman and Byzantine) against the background of the Oriental culture in general and the Jewish culture in particular, as reflected by written sources as well, such as the Bible, the New Testament, Josephus Flavius' writings, Books of Maccabees, Mishna, Talmud, Christian Fathers etc. The course will deal with building techniques, urbanization, fortifications, public and private buildings, cultural material, art etc. Some of the main sites will be presented as case studies, such as Jerusalem, Caesarea, Beth Shean (Scythopolis) etc. "Archaeology" of the struggle between Jews and gentiles will also be presented such as the Maccabean wars, the First and Second Jewish War against the Romans.
דרישות קדם:
הערות:
בחינות
לשון יוונית למתחילים (06721101)
שו"ת
ד"ר אורנה הררי
שיעור בסיסי זה מקנה את כלי היסוד לקריאת מקורות ביוונית עתיקה. בשיעור ילמדו דקדוק ותחביר היווני. לימוד השפה ילווה בקריאת טקסטים מותאמים לנושאים שילמדו בשיעור.
דרישות: נוכחות בלפחות 80% מהשיעורים; הגשה שוטפת של שיעורי הבית; עמידה בבחנים שיערכו במהלך הקורס, במבחן הסיום של סמסטר א' ובבחינה המסכמת בסוף השנה.
שקלול המרכיבים לעיל יהווה את הציון הסופי בקורס:
שיעורי בית:10%
ממוצע ציוני הבחנים: 10%
מבחן סוף סמסטר א': 20%
מבחן סופי: 60%
Greek for Beginners .
This course is aimed at providing the elementary means of reading texts in ancient Greek. The course deals with both grammar and syntax. Special emphasis is put on reading texts that correspond with the subjects to be taught.
דרישות קדם:
הערות:
בחינות
מבוא לספרות היוונית הקלאסית (06721102)
שיעור
מר. אייל ניסני
עיון בפרקים נבחרים מהאפוס ההומרי וההסיודי וכן בטרגדיות נבחרות מפרי עטם של שלושת המחזאים הקלאסיים: אייסכילוס, סופוקלס ואויריפידס.
מטרת הקורס: הכרות עם עולמה הספרותי של יוון העתיקה תוך כדי עיון בתכניה, הקשרה ההיסטורי, התרבותי וסיווגה ע"פ סוגיה הספרותיים.
מטלות סוף קורס: בחינה
דרישות קדם:
הערות:
בחינות
מטבעות וכסף בעת העתיקה (06721138)
שיעור
ד"ר אלה שטיין
הקורס יעסוק במטבעות אשר נטבעו בערי המזרח התיכון בעת העתיקה. במהלך הקורס, במקביל לסקירה שיטתית של המטבעות, יידונו גם חשיבותם כתעודות היסטוריות ומשמעותם כממצא ארכיאולוגי.
מטלת סוף סמסטר: בחינה
דרישות קדם:
הערות:
בחינות
לשון רומית למתחילים (06721201)
שו"ת
מר. אברהם ארואטי
בקורס זה נלמד את יסודות השפה הלטינית מבחינה מורפולוגית ותחבירית: נטיות השם, התואר והפועל ומבני משפטים שונים. יושם דגש רב על פיתוח מיומנויות הקריאה וההגייה של הלטינית הקלאסית בד בבד עם הקניית אוצר מילים בסיסי ורלוונטי לטקסטים הקלאסיים. עיקרו של הלימוד מהווה הכנה לקריאה במקור של "מלחמת גאליה" ליוליוס קיסר.
את הקורס מלווים מקראה וספר דקדוק מפורטים, אשר אותם ידרשו התלמידים לצלם בתחילת הקורס. במהלך הלימוד תינתנה מטלות שונות כגון הגשת שיעורי בית מדי שיעור, בחנים בסוף לימוד סוגיה לשונית מסויימת וכמובן, בחינה בסוף כל סמסטר.
The course aims to cover the morphological and syntactical elements of the Latin language, namely the various noun and adjective declensions as well as verb conjugations. Much emphasis will be placed on developing and enhancing reading skills and insightful analysis of various sentence structures. Not least, we will pay attention to correct pronunciation of classical Latin.
An important objective of the course, as in any language work, will be the students’ acquisition of an ample vocabulary relevant to the reading of classical texts. The course is so devised as to prepare the students to read “The Gallic War” of Julius Caesar, though not wholly so and sentences and passages from other authors will be discussed and analyzed as well. An attempt is here made to give as versatile a view of Latin as is possible within the confines of an elementary introduction.
The course is accompanied by a Reader and an elaborate Grammar, both of which should be photocopied as a prerequisite for learning. Various assignments such as handing-in of homework for correction as well as frequent quizzes on grammatical topics form an integral part of the learning process. At the end of each semester there will be an examination whose aim is to assess, as accurately as possible, students’ assimilation of the material.
דרישות קדם:
הערות:
בחינות
מטירניה לדמוקרטיה: הרקלס ותזיאוס באתונה במאות 5-6 לפה"ס (06721321)
שיעור
ד"ר ריבקה גרשט
בימי שלטונם של הטירן פיסיסטראטוס ובניו יוחד להרקלס מקום של כבוד במיתוס ובתעמולה. הגיבור שנעשה לאל הוכנס בסוד פולחן המסתורין של דמטר באלאוסיס והתקבל על ידי אזרחי אתונה כאחד מגיבוריה המיתיים. עם כינון הדמוקרטיה תפס תזיאוס, אשר ויתר על רוב סמכויותיו כמלך וכונן מעין דמוקרטיה בעבר המיתי, את מקומו של הרקלס. עצמותיו הובאו לקבורה באתונה על ידי קימון, שאף בנה לכבודו תזיאון. סצינות מחיי השניים עיטרו מבנים וכלי חרס רבים, שחורי ואדומי דמויות. בשיעור זה נעשה הכרה עם הספרות העתיקה (מיתית והסטורית) והמודרנית ועם יצירות האמנות שיש להן נגיעה לתפקיד שמילאו הרקלס ותזיאוס באתונה של המאות השישית והחמישית לפנה"ס.
דרישות הקורס וחובות התלמידים:
- נוכחות
- קריאת הספרות הרלוונטית מתוך הביבליוגרפיה ומצגות הקורס
— מטלות סוף קורס: בחינה
From Tyranny to Democracy – Heracles and Theseus in 6th – 5th c. BCE Athens.Under Pisistratus and his sons Heracles was introduced into the Eleusian Mysteries of Demeter and accepted by the Athenian citizens as one of their own heroes. With the establishment of Democracy, the hero who became a god was replaced by Theseus, who gave up most of his royal authorities and established a sort of democracy in mythical times. Cimon brought back Theseus' bones to Athens and honored him with a Theseion. Scenes from the lives of both heroes adorned Athenian public buildings and many red and black figure vases. We'll become acquainted with the ancient and modern literature (mythical and historical) and with the works of art relating to the roles that both heroes fulfilled in 6th and 5th c. BCE Athens.
דרישות קדם:
הערות:
בחינות
עיבור ולידה פלאיים במיתולוגיה היוונית (06721532)
שיעור
ד"ר ריבקה גרשט
המיתולוגיה היוונית משופעת בסיפורי התעברויות יוצאות דופן ולידות פלאיות של אלים ואלות, של גיבורים וגיבורות ושל יצורים היברידיים. דיוניסוס לדוגמה נולד מירכו של זיאוס, אתנה מראשו של אבי האלים ואפרודיטה הגיחה לאוויר העולם מתוך גלי הים. לשתי בנותיו אלו של זיאוס לא הייתה ילדות, הן נולדו בוגרות. דנאי התעברה מזיאוס, שהופיע בפניה בצורת מטר זהב, וילדה את פרסיאוס. פסיפסאי בת הליוס הזדווגה עם פר ששלח פוסיידון וילדה את המינותאורוס. הגורגונה-מדוסה ילדה לפוסיידון את כריסאור ופגסוס (הסוס המכונף); ואיקסיון שבעל ענן בדמותה של הרה נעשה לאבי אבותיהם של הקנתאורים (שילוב של אדם וסוס). אלו הם רק חלק מהמיתוסים בהם נעסוק במהלך הסמסטר; נבחן את הגירסאות השונות של כל סיפור, את התיאורים החזותיים, וננסה להבין את משמעותם.
— דרישות הקורס וחובות התלמידים:
- נוכחות
- קריאת הספרות הרלוונטית מתוך הביבליוגרפיה ומצגות הקורס
— מטלות סוף קורס: בחינה
Unusual conceptions and births in Greek mythology
Greek mythology abounds with unusual conceptions and births of gods and goddesses, Heroes and heroines and hybrid creatures. Dionysus for example, was born of Zeus’ thigh, Athena of Zeus’ head and Aphrodite of the sea foam near Paphos. Both Zeus’ daughters had no childhood; they were born adults. Danae was made pregnant by Zeus, who came to her in the form of a gold shower, and bore the child Perseus. Pesiphae, the daughter of Helios, mate with a white bull sent by Poseidon and bore the Minotaur. The Gorgon-Medusa bore Chrysaor and Pegasus to Poseidon; and Ixion mated with a cloud in the shape of Hera and became, by Centauros, the ancestor of a half-man half-horse tribe. These are merely a few myths out of many others, which will be discussed at class. We'll become acquainted with the versions of each myth as reflected by the written and visual sources, and discuss their meaning.
דרישות קדם:
הערות:
בחינות
לשון יוונית למתקדמים (06722101)
שו"ת
ד"ר רחל צלניק-אברמוביץ
בקורס זה נשלים את לימוד תצורת הפועל והשם, נלמד מבנים תחביריים ונקרא טקסטים ביוונית – הן טקסטים מעובדים ומותאמים, והן טקסטים מקוריים.
יעדי הקורס:
להקנות לתלמידים את יסודות הלשון היוונית העתיקה ואת המיומנויות לקריאת טקסטים מקוריים בשפה זו.
חובות הסטודנטים:
1) נוכחות;
2) הגשת שיעורי בית;
3) השתתפות בבחנים;
4) השתתפות בבחינות בסוף כל סמסטר.
ציון סופי: הציון הסופי בקורס ייקבע על סמך ארבעת החובות שהוזכרו לעיל:
נוכחות והגשת שיעורי בית – 10%;
בחנים – 20%;
בחינה – 70%.
In this course the students will complete their learning of Greek morphology and syntax, and will read texts in Greek – both adapted and original.
דרישות קדם: לשון יוונית למתחילים
הערות:
בחינות
קריאה בטקסטים יווניים (06722102)
פרו"ס
ד"ר אלה שטיין
השיעור מהווה המשך לימודים בשפה היוונית לתלמידי המגמה לארכיאולוגיה קלאסית אשר סיימו קורס יוונית למתחילים. השיעור יתבסס על קריאה של קטעים נבחרים מהספרות היוונית. רוב הטקסטים יהיו בנושאים הקשורים לארכיאולוגיה והיסטוריה.
דרישות קדם: לשון יוונית למתחילים
הערות:
בחינות
ערים יווניות בא"י בתקופה ההליניסטית-רומית (06722107)
פרו"ס
ד"ר אלה שטיין
הקורס יעסוק בתולדות הערים היווניות בארץ ישראל בתקופה ההלניסטית והרומית. במהלכו ייבחנו עדויות שונות כגון מקורות כתובים, כתובות, מטבעות וממצא ארכיאולוגי. שימת לב מיוחדת תינתן לנושא ההשפעה של התרבות היוונית-רומית על הערים הנ"ל.
דרישות קדם:
הערות: שנה ב` בהתמחות בתרבות קלאסית
בחינות
לשון רומית למתקדמים (06722201)
שו"ת
ד"ר אנדריאה רוטשטיין
מטרת הקורס להשלים את לימוד תורת הצורות וכללי התחביר ברומית קלאסית, על מנת לאפשר קריאה עצמאית בתום הקורס. במהלך השנה נקרא מבחר טקסטים מקוריים בפרוזה קלה (יוליוס קייסר, קיקרו וקורנליוס נפוס).
דרישות הקורס:
- השתתפות פעילה
- הגשת שיעורי בית
- בחנים
- מבחן אמצע סמסטר
- מבחן סופי
Advanced Latin
The course aims at preparing students for independent reading by completing the study of the morphology and syntax of Classical Latin. During the course we shall read a selection of original Latin texts in prose (Caesar, Cicero, Cornelius Nepos).
Students’ duties:
- Active attendance and participation
- Completion of homework assignments
- Short tests
- Mid-year test
- Final test
דרישות קדם: לשון רומית למתחילים
הערות:
בחינות
קריאה בהומרוס (06722515)
פרו"ס בהתמחות בלשון היוונית
פרופ` מרגלית פינקלברג
הקורס מיועד לתלמידי שנה שנייה של היוונית העתיקה;מטרתו לערוך היכרות ראשונה עם האפוס היווני ולהקנות לתלמידים מיומנות בסיסית באוצר המילים;הדקדוק והמשקל
ההומריים.
מטלה סוף סמסטר: בחינה+ ע.פרו"ס/רפרט
The proseminar is meant to introduce the second-year students of Greek to the poetry of Homer and to provide them with basic training in language, grammar, and meter of Greek epic poetry.
דרישות קדם: לשון יוונית למתחילים
הערות:
בחינות
תרבות הפנאי של הרומים (06722550)
פרו"ס בהתמחות בתרבות קלאסית
ד"ר רבקה גרשט
את זמנם הפנוי חילקו הרומים בין המרחב הציבורי למרחב הפרטי. במרחב הפרטי הם קיימו ארועים חברתיים במהלכם ערכו ארוחות מרובות מוזמנים, חילקו מתנות, השתעשעו במשחקים ומופעים ולפעמים גם יצאו לצייד; בבתי האמידים אף הוקצו לאורחים חדרי אירוח וחדרי אוכל. במרחב הציבורי ערכו הרומים את קניותיהם, סעדו את ליבם והרוו את צמאונם בטברנאי, נהנו ממופעי דרמה וספורט, האזינו לנאומים, שיחקו במשחקי קוביה, השתתפו בהימורים, טבלו במימי המרחצאות, התעמלו בפלייסטרה, שחו בברכות, טיילו בגנים הציבוריים ופקדו את בתי הזונות ולהבדיל את המקדשים. רבות אנו למדים על הבילוי בשני המרחבים מהמקורות הכתובים, אך לא פחות מעידים על אלה שרידי המבנים והתיעוד החזותי. במסגרת הסמינר נאמת את המידע הנלמד על תרבות הפנאי של הרומים מתוך התיאורים החזותיים ושרידי המבנים עם האזכורים בספרות הרומית.
— דרישות הקורס וחובות התלמידים:
- נוכחות
- השתתפות פעילה (קריאת הספרות הרלוונטית, נטילת חלק בדיונים בכתה, רפרט)
— מטלות סוף קורס: עבודה
— מרכיבי ציון סופי: 50% השתתפות פעילה
50% ציון עבודה
Roman Leisure .
The Romans divided their leisure time between the public and private spheres. They entertained friends and family within their property offering them food, presents (xenia), and other pleasures such as games and hunting wherever it was possible. In wealthy residences bedrooms and dining rooms were provided to the guests. In the public sphere the Romans did their shopping, ate and drank, watched various dramatic, athletic and arena performances, listened to their orators, played board games, gambled, bathed, exercised in the palaestra, swam in the natatio, walked in the public gardens and visited brothels and, on the other hand, temples. A lot of information about how the Romans spent their leisure time in both spheres is provided by ancient literature as well as by works of art and remains of entertaining structures and private dwellings. In class, the art depictions and archaeological remains will be dealt with and compared with contemporary written evidence.
דרישות קדם:
הערות: שנה ב` בהתמחות בתרבות קלאסית
בחינות
"למי אתן ספר קט?" מבחר מן השירה הרומית (06722551)
פרו"ס בהתמחות בלשון רומית
ד"ר אנדריאה רוטשטיין
הקורס הזה מפגיש את הסטודנטים לראשונה עם התענוגות המורכבים הכרוכים בקריאת שירה רומית בשפת המקור. במשך הסמסטר נקרא מבחר שירים מתקופת הרפובליקה ומתקופת אוגוסטוס (קאטולוס, הורטיוס, וקטעים מוירגיליוס ומהמטמורפוזות של אובידיוס) וכמו כן מקצת שירים בלטינית מאוחרת. נעמוד על היבטים לשוניים וספרותיים, ונלמד את יסודות המשקל הרומי.
דרישות הקורס:
- השתתפות פעילה
- מבחן בית בסוף הקורס
.
“To whom shall I give a little book?” A Selection of Latin Poetry
This course introduces students to the complex pleasures involved in reading Latin poetry in the original language. During the term we shall read a selection of poems from Republican and Augustan times (Catullus, Horace, selections from Virgil and Ovid’s Metamorphoses) and a few poems in Late Latin. We shall focus on linguistic and literary aspects, and learn the basics of Latin Metre.
Students’ duties:
- Active attendance and participation
- Home exam
דרישות קדם: לשון רומית למתחילים
הערות:
בחינות
אפיסטולוגרפיה (כתיבת מכתבים)ברומא העתיקה (06722552)
פרו"ס בהתמחות בלשון רומית
פרופ` יונתן פרייס
קריאות במכתבים בלטינית קלאסית, לרבות אלה של קיקרו, הוראטיוס ופליניוס, עם הדגש על האסטרטגיות הספרותיות, המטרה האומנותית/ מ פוליטית והקהלים המיועדים של המכתבים.
נוכחות והשתתפות חובה; מבחן.
Epistolography (letter-writing) in ancient Rome.
Readings in letters in Classical Latin, including those by Cicero, Horace and Pliny, with the emphasis on literary strategies, artistic and political aims and the intended audiences of the letters. Requirements: regular attendance and preparation for class meetings, examination.
דרישות קדם: לשון רומית למתחילים
הערות:
בחינות
גזענות ודעות קדומות ביוון ורומא על פי מקורות (06722553)
פרו"ס
פרופ` בנימין איזק
בפרוסמינריון נדון ביחס של היוונים והרומאים לעמים זרים ולנתינים של האימפריות השונות כפי שהוא משתקף במקורות. נברר את אופיין של דעות קדומות ונשאל אם אכן מדובר בגזענות.
דרישות קדם:
הערות: שנה ב` בהתמחות בתרבות קלאסית
בחינות
היסטוריונים רומיים (06723221)
סמינר
פרופ' בנימין איזק
דרישות קדם: לשון רומית למתקדמים
הערות:
בחינות
אוריפידס, הלנה (06723282)
סמינר
פרופ` מרגלית פינקלברג
אוריפידס, ”הלנה„ (סמינריון). הקורס מיועד לתלמידי שנה שלישית של היוונית העתיקה. מטרתו לערוך היכרות עם אחת הטרגדיות הפחות ידועות של אוריפידס ולהקנות ידע ומיומנות בתחביר, הניבים וצורות המשקל המיוחדים לטרגדיה האטית.
Euripides, Helen (seminar).
The seminar is meant to introduce the third-year students of Greek to one of the less known tragedies of Euripides and to provide them with basic training in language, dialect, and metre of Greek tragic poetry.
דרישות קדם: לשון יוונית למתקדמים
הערות:
בחינות
וירגיליוס, אינאיס I (06723490)
סמינר בהתמחות בלשון הרומית
ד"ר אנדריאה רוטשטיין
במסגרת הסמינר נקרא בשפת המקור את הספר הפותח את האינאיס מאת וירגיליוס. נדון בסוגיות לשוניות וספרותיות, ובקשרים בין ספר זה ליצירה כולה. הסמינר יכלול מבוא להקסמטר הרומי.
דרישות הקורס:
- השתתפות פעילה
- רפרט
- מבחן
Vergil, Aeneid I
In this seminar we shall read the first book of Vergil’s Aeneid in the original Latin. We shall discuss philological and literary issues as well as the relation of the book with the Aeneid as a whole. The seminar includes an introduction to the Roman hexameter.
דרישות קדם:
הערות:
בחינות
קריאה בהרודוטוס (06723491)
סמינר בהתמחות בלשון היוונית
ד"ר רחל צלניק-אברמוביץ
ההיסטוריון היווני הרודוטוס נחשב כבר בעת העתיקה למייסד סוגת ההיסטוריוגרפיה מחד, ולמספר סיפורים מיומן מאידך. הנושא המוצהר של חיבורו הוא תיאור המלחמות שהתנהלו בין היוונים לבין הפרסים בראשית המאה החמישית לפסה"נ וההתחקות אחר סיבותיהן, אך היקף החיבור גדול הרבה יותר, ופורש בפני הקורא עולם עשיר ומרתק של עמים, תרבויות ואירועים. בסמינר נקרא קטעים נבחרים מחיבורו של הרודוטוס, נכיר את הדיאלקט האיוני שבו כתב, את סגנונו הייחודי ואת השקפותיו על ההיסטוריה האנושית, ונעמוד על מקצת מן הסוגיות ההיסטוריות שתיאר.
יעדי הסמינר:
הכרת לשונו וסגנונו של הרודוטוס;
רכישת ניסיון בקריאת פרוזה יוונית;
קריאה בחיבור ההיסטורי הראשון שהשתמר.
חובות הסטודנטים והציון הסופי:
הציון הסופי בקורס ייקבע על סמך החובות והמרכיבים הבאים -
1) נוכחות, הכנה והשתתפות פעילה – 10%;
2) בחינה, שבה יתרגמו הסטודנטים קטע unseen – 30% (או 40%, ראו להלן);
3) כתיבת עבודה סמינריונית – 60% (או רפראט – 50%).
Already in antiquity the Greek historian Herodotus was credited, on the one hand, with inventing historiography, and on the other hand, with the skill of telling stories. His declared aim was to describe the events of and the reasons for the wars fought between the Greeks and the Persians in the early fifth century B.C., but his work is of a much wider scope, offering the reader a lively and rich picture of various people, cultures and occurrences. In this seminar the students will read a selection of passages, will become acquainted with the Ionian dialect, in which Herodotus wrote, with the historian's unique style and his concepts of human history, and discuss some of the historical problems that his writing raises.
דרישות קדם: לשון יוונית למתקדמים
הערות:
בחינות
אוריפידס והחברה האתונאית (06723492)
סמינר במגמה לתרבות קלאסית
ד"ר רחל צלניק-אברמוביץ
שמו של אוריפידס (Euripides) התפרסם כבר בימיו כמבקר חריף של החברה האתונאית, ערכיה ואמונותיה, אך גם כמבטא נאמן של האידיאולוגיה הדמוקרטית. כמו כן, במחזותיו התמקד אוריפידס בבעיות ובקונפליקטים בתוך התא המשפחתי, ונתן פתחון פה לדמויות שמעמדן החברתי נמוך. בסמינר זה נכיר את סגנונו ונושאי כתיבתו של המחזאי האתונאי אוריפידס על רקע החברה האתונאית בת זמנו, ונעמוד על ההשפעה ההדדית בין כתיבתו לבין החברה האתונאית.
יעדי הסמינר:
להכיר את מחזותיו של אוריפידס ואת סגנונו;
להכיר את אתונה בת זמנו, על בעיותיה החברתיות והפוליטיות ועל הערכים והאמונות שלה;
לנסות ולהבין את ההשפעה שהייתה לחברה האתונאית ולבעיות אלה על מחזותיו של אוריפידס;
לעמוד על השפעתו של אוריפידס על בני זמנו.
חובות הסטודנטים והציון הסופי:
הציון הסופי בקורס ייקבע על סמך החובות והמרכיבים הבאים -
1) נוכחות, הכנה והשתתפות פעילה – 10%;
2) בחינה על החומר שיילמד במהלך הסמסטר – 30% (או 40%, ראו להלן);
3) כתיבת עבודה סמינריונית – 60% (או רפראט – 50%).
The Athenian playwright Euripides was known by his contemporaries as a strong critic of the Athenian society, its values and beliefs, but also as a faithful champion of the democratic ideology. Moreover, Euripides focused on conflicts inside the family circle, and put on stage characters of a lower social stand. In this seminar we will discuss Euripides' style and themes against the background of the Athenian society of his day, and consider the mutual influence of the playwright and his city.
דרישות קדם:
הערות: לתלמידי שנה ג' בתרבות קלאסית
בחינות
השלטון הרומי בארץ-ישראל (06723493)
סמינר
ד"ר אלה שטיין
הקורס יעסוק בהיבטים שונים של השלטון הרומי בפרובינקיות בין המאה לפנה"ס והמאה הג' לסה"נ. הדיון יתבסס על קריאה במקורות הכתובים, תוך שימת דגש על תיעוד השלטון הרומי בארץ-ישראל. במהלך הקורס יידונו גם הסוגיות הקשורות בשימוש במקורות הכתובים לשחזור היסטורי.
דרישות קדם:
הערות:
בחינות
לימודים קלאסיים וזרמים אינטלקטואליים של המאה העשרים (06724458)
סמינר מחקר
פרופ` מרגלית פינקלברג
הסמינר יעסוק במתודולוגיות שהיו מובילות במדעי הרוח במהלך המאה העשרים (כגון מרקסיזם, פרוידיזם, סטרוקטורליזם) ויישום ופיתוח של המתודולוגיות הללו בתחומים שונים של הלימודים הקלאסיים. דגש מיוחד יושם על מתודולוגיות פוסטמודרניסטיות שפותחו בעשורים האחרונים. במהלך הקורס ידונו עבודותיהם של גיורגי טומסון, אריק דודס, זיאן-פייר ורנן, ואחרים.
הסמינר מיועד לתלמידי תואר שני בלימודים קלאסיים ובתחומים אחרים של מדעי הרוח.
Classics and the Twentieth Century Theory
The seminar will address the contribution of Classical Studies to the leading intellectual trends of the twentieth century, such as Marxism, Freudism, and Structuralism, with a special emphasis on postmodernist approaches developed in recent decades. In the course of the seminar, we will read and discuss the works of G.D. Thomson, E.R. Dodds, J-P Vernant, and others.
דרישות קדם: מיועד לתלמידי תואר שני
הערות:
בחינות
רומא והפרובינקיות (06724459)
סמינר מחקר
פרופ` בימין איזק
הסמינר יעסוק ביחסים בירת האמפריה לבין הפרובינקה במנהלה. יחסים חברתיים ויחסי תרבות. ארגון צבאי ממשל מקומי ומתחים חברתיים.
Rome and the Provinces in War and Peace.
דרישות קדם: מיועד לתלמידי תואר שני
הערות: