ידיעון תשס"ט

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

הלימודים לתואר השלישי

  1. תנאי קבלה
  2. המסלול הרגיל
  3. המסלול הישיר לדוקטורט

תנאי קבלה

לבית הספר מתקבלים תלמידים בעלי תואר מ"א מוכר באחד מתחומי המשנה של ההיסטוריה שסיימו את לימודיהם בציון 80 ומעלה והשיגו בעבודת הגמר ציון 85 לפחות. תלמידי התואר הראשון המצטיינים במיוחד ותלמידי התואר השני שהוכיחו הצטיינות ברורה במהלך שתי שנות לימודיהם יוכלו להתקבל למסלול הישיר לדוקטורט (ראו סעיף 2 להלן). ניתן גם להתקבל במעמד זמני מיוחד של "מועמד לתלמיד מחקר" לאחד המסלולים (סימול 60). למעמד זמני זה יתקבלו - בעיקר, אך לא רק - מועמדים שאינם בעלי תואר מ"א בתחום שבו הם מבקשים להתמחות. תנאי הקבלה למועמדים אלה זהים לתנאי הקבלה הרגילים לדוקטורט.

מתכונת הלימודים בשני המסלולים

1.   המסלול הרגיל

לימודי הדוקטורט מתחלקים לשני שלבים (פירוט מלא ניתן למצוא בתקנון תלמידי המחקר של בית הספר להיסטוריה ובתקנון האוניברסיטאי לתלמידי מחקר, הנגישים מאתר בית הספר):

  • שלב א', ובו על התלמידים לרכוש את כל הכלים המקצועיים לביצוע המחקר (הכשרה דיסציפלינרית, הכשרה מתודולוגית ולימודי שפה) ולגבש נושא לעבודת הדוקטורט. בתום שלב זה על התלמידים להגיש הצעת מחקר לאישורה של הוועדה לתלמידי המחקר של בית הספר להיסטוריה ושל הוועדה האוניברסיטאית לתלמידי המחקר. באתר בית הספר ניתן למצוא תיאור מפורט של הליכי עבודת הוועדה, הנחיות לכתיבת הצעת המחקר, ואף טופס מתאים להגשת ההצעה. תלמידי המחקר בביה"ס להיסטוריה נדרשים להשתתף (ולקבל ציון 85 לפחות) ב- 8 שעות לימוד סימסטריאליות במהלך לימודיהם: סמינריוני הדוקטורנטים במגמות השונות הם חובה, וכן ניתן לבחור סמינריונים נוספים להשלמת המיכסה מתוך מיגוון הקורסים המוצעים לתואר השני. במרבית התחומים נדרשים התלמידים ללימוד שפה זרה נוספת עפ"י הצורך המחקרי הנובע מהנושא בו בחרו לעסוק.
  • שלב ב', ובו על התלמידים לכתוב את עבודת הדוקטורט ולהגישה לשיפוט. לעתים קרובות מדי חורגים התלמידים מן התקופה הקצובה להשלמת כתיבת עבודת הדוקטורט (לא יאוחר מ-5 שנים ממועד תחילת הלימודים), תופעה בלתי רצויה מכל בחינה. בכוונת האוניברסיטה להקפיד על סיום העבודה בזמן הקצוב בתקנון, ובכל מקרה לא מעבר לתקופה המאושרת על ידי ועדות תלמידי המחקר.

במהלך הלימודים בשני השלבים, על התלמידים להגיש דו"חות התקדמות תקופתיים (אחת ל-6 חודשים), ובהם תתואר ההתקדמות בעבודה. ועדת המעקב של בית הספר (בראשות ד"ר רחל פייג וישניא) עוברת ביסודיות על דו"חות ההתקדמות ומוודאת שקצב ההתקדמות של התלמידים עומד בדרישות תקנון תלמידי המחקר.

2.   המסלול הישיר לדוקטורט

החל משנה"ל תשס"ה (2004/5)) מונהג באוניברסיטה תקנון חדש לעידוד המסלול הישיר לדוקטורט (ראו באתר בית הספר). הכוונה לאפשר לתלמידי המחקר לקצר את משך הזמן הנדרש להשלמת החובות לקבלת התואר. מסלול זה מיועד בפירוש לתלמידים מצטיינים בלבד: תלמידי התואר הראשון המצטיינים במיוחד ותלמידי התואר השני שהוכיחו הצטיינות ברורה במהלך השנתיים הראשונות ללימודי התואר השני. לאחר המעבר לשלב ב', על פי הוראות התקנון לתלמידי המסלול הישיר בבית הספר יוענק לתלמידים אלה גם תואר מ"א, כדי למנוע מצב שבו יישארו ללא תואר שני אם מסיבה כלשהי לא עלה בידם לסיים את עבודת הדוקטורט כנדרש. אולם, תלמידים המעוניינים לקבל תואר זה חייבים להשלים את מכסת השעות הנידרשת ולהגיש סה"כ שתי עבודות סמינריוניות. הואיל ותנאי הקבלה למסלול הישיר דורשים עבודה אחת בלבד, תלמידים המעוניינים בתואר הביניים ייצטרכו להגיש עבודה נוספת.

עמוד זה מתוחזק על ידי גליה בהט This page is maintained by Galia Bahat הצהרה Disclaimer