שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.
מבנה הלימודים ומהלכם
א. היקף הלימודים במסלול זה הוא 28 ש"ס, ונכללים בהם שיעורים מתוך 3 חטיבות הקורסים:
4 סמינריונים במגמה | 16 ש"ס |
קורסים שונים | 8 ש"ס |
קורס "אשכול" | 4 ש"ס[1] |
סה"כ | 28 ש"ס |
דוגמה למהלך לימודים במסלול המחקרי:
בשנה הראשונה:
2 סמינריונים במגמת ההתמחות | 8 ש"ס |
2 סמינריונים לפי בחירה | 8 ש"ס |
סמינריון המגמה | 2 ש"ס |
התלמיד יכתוב עבודה סמינריונית במגמת התמחותו ושלוש עבודות רפראט, אחת בסמינריון נוסף במגמת ההתמחות ושניים בסמינריונים הנוספים שבו בחר. בהדרגה יגבש לעצמו נושא מחקר ויבחר מנחה.
בשנה השנייה:
הדרכה אישית | 4 ש"ס |
קורס "אשכול" | 4 ש"ס |
סמינריון המגמה | 2 ש"ס |
ב. הרכבת תכנית הלימודים: תכנית הלימודים במסלול המחקרי תותאם אישית לכל תלמיד על ידי יועצי המגמה. התכנית תכלול קורסים של החוג להיסטוריה כללית וקורסים מחוגים אחרים. כל תלמיד במסלול המחקרי ילווה באופן אישי על ידי יועץ המגמה או על ידי איש סגל אחר (בייחוד במגמות רבות-משתתפים). היועץ יסייע לתלמיד בהרכבת תכנית הלימודים ובעת הצורך במציאת מנחה לעבודת הגמר במהלך השנה הראשונה ללימודים.
ג. סמינר מגמה: כל מגמה מקיימת סמינר מגמה, ובו ישתתפו כל תלמידיה (לעתים ניתן סמינר משותף לשתי מגמות). ההשתתפות הפעילה בסמינר המגמה במהלך ארבעה סמסטרים תיחשב ל-4 ש"ס מתוך הסמינרים במגמה. מגמות שאין ביכולתן לקיים סמינר כזה מציעות קורס חלופי בהיקף של 4 ש"ס.
ד. מיומנויות: המגמות רשאיות לדרוש מן התלמידים רכישת מיומנויות ייחודיות הקשורות בתחומי התמחותם, כגון שפה זרה שלישית, קריאת כתבי יד וכיו"ב (בהתאם להחלטת היועץ).
ה. חובות כתיבה: במהלך לימודיהם יכתבו תלמידי המסלול המחקרי עבודה סמינריונית אחת, עבודת רפראט מורחבת אשר תהיה פרק מתוך עבודת הגמר ועבודות רפראט בשאר הקורסים. הצעת המחקר לעבודת הגמר תיחשב כעבודת רפראט.
ו. עבודת הגמר: התלמיד יגבש את נושא עבודת הגמר בשיתוף עם מנחה מאנשי הסגל של החוג להיסטוריה. בשלב הראשון תגובש הצעת המחקר, והיא תוגש לוועדת ההוראה. הוועדה תעביר את ההצעה לקורא אחד למתן חוות דעת. עבודת הגמר תהיה בהיקף של עד 20 אלף מילים (במניין זה אין נכללות הערות, ביבליוגרפיה ונספחים). הנחיות טכניות לכתיבת העבודה ואופן הגשתה מצויות במזכירות.
ז. ציון הגמר:
ציון הגמר במסלול המחקרי ישוקלל כדלהלן:
ציון עבודת הגמר | 50% |
ציון העבודה הסמינריונית | 20% |
ציון עבודות הרפראט | 30% |
א. היקף הלימודים במסלול זה הוא 32 ש"ס, ונכללים בהן שיעורים מתוך 3 חטיבות הקורסים:
4 סמינריונים במגמה | 16 ש"ס |
קורסים שונים | 8 ש"ס |
קורסי "אשכול" | 8 ש"ס [1] |
סה"כ | 32 ש"ס |
ב. הרכבת תכנית הלימודים: תכנית הלימודים במסלול העיוני תותאם אישית לכל תלמיד על ידי יועצי המגמה. התכנית תכלול קורסים של החוג להיסטוריה כללית וקורסים מחוגים אחרים. כל תלמיד במסלול עיוני ילווה באופן אישי על ידי יועץ המגמה או על ידי איש סגל אחר (בייחוד במגמות רבות-משתתפים). היועץ יסייע לתלמיד בהרכבת תכנית הלימודים.
ג. סמינר מגמה: כל מגמה מקיימת סמינר מגמה, ובו ישתתפו כל תלמידיה (לעתים ניתן סמינר משותף לשתי מגמות). ההשתתפות הפעילה בסמינר המגמה במהלך ארבעה סמסטרים תיחשב ל-4 ש"ס מתוך הסמינרים בתוך המגמה. מגמות שאין ביכולתן לקיים סמינר כזה מציעות קורס חלופי בהיקף של 4 ש"ס.
ד. מיומנויות: המגמות רשאיות לדרוש מן התלמידים רכישת מיומנויות ייחודיות הקשורות בתחומי התמחותם, כגון שפה זרה שלישית, קריאת כתבי יד וכיו"ב. הקורסים הכרוכים ברכישת המיומנות ייחשבו כשקולים לסמינריון בהיקף של 4 ש"ס (בכפוף להחלטת יועץ המגמה).
ה. חובות כתיבה: תלמידי המסלול העיוני יכתבו שתי עבודות סמינריוניות ועבודות רפראט בשאר הקורסים.
ו. בחינת גמר: בסיום לימודיהם יעמדו תלמידי המסלול העיוני בבחינת גמר. בחינת הגמר נערכת בכתב או בעל-פה. מתכונתה נקבעת בתיאום עם יועץ המגמה.
ז. ציון הגמר:
ציון הגמר במסלול העיוני ישוקלל כדלהלן:
ציוני העבודות הסמינריוניות | 45% |
ציוני עבודות הרפראט | 40% |
ציון בחינת הגמר | 15% |
[1] התלמידים יבחרו קורסים מתוך האשכול הרלוונטי ללימודיהם. יועץ התואר השני של החוג רשאי לאשר רישום גם לקורסים שמחוץ לאשכול זה.