ידיעון תשס"ט

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

מסלולי הלימוד ומהלכם

  1. המסלול המחקרי (כולל עבודת גמר)
  2. המסלול העיוני (ללא עבודת גמר)
  3. לימודי צבירה לתואר השני

1.   המסלול המחקרי (כולל עבודת גמר)

מסלול זה מיועד בעיקרו לתלמידים הרואים את עתידם בתחום המחקר ההיסטורי של המזה"ת ואפריקה. לכל האחרים (ובכלל זה גם תלמידים מצטיינים) יוצע לבחור במסלול העיוני.

לתלמידים מצטיינים במיוחד בלימודי התואר הראשון או בלימודי התואר השני (בשנתיים הראשונות ללימודים בלבד) מוצע לפנות למסלול הישיר לדוקטורט (ראו פרטים באתר ביה"ס להיסטוריה, http://www.historyschool.tau.ac.il/).

הלימודים במסלול המחקרי יהיו בהיקף של 28 ש"ס לפחות, כלומר 7 סמינריונים, ועליהם להסתיים בתוך שנתיים. במסגרת זו על התלמידים להגיש עבודה סמינריונית אחת ו-6 עבודות רפראט.  כמו כן על התלמידים  להגיש עבודת גמר.

ככלל, על התלמידים להשתתף בסמינריון מתודולוגי או היסטוריוגרפי אחד, בסמינריון קריאה בתעודות, בסדנת מחקר, בסמינריון המחלקתי ובסמינריונים נוספים מתוך רשימת הסמינריונים לתואר השני של החוג. התלמידים יידרשו גם להשתתף בסמינריון אחד (4 ש"ס) מחוגים אחרים של הפקולטה, בלימודי אשכול (או לעתים אף מחוצה לה). תלמיד המבקש להרכיב תכנית לימודים אחרת, אישית (אך באותו ההיקף), יוכל לעשות זאת באישור ראש ועדת לימודי התואר השני של החוג.

במהלך לימודיהם יידרשו התלמידים להשיג רמת "פטור" (ברמת מתקדמים) בפרסית או בתורכית, ולחלופין להשתתף בשני שיעורי קריאה במקורות ערביים המיועדים לתלמידי התואר השני.

עבודת גמר 
במהלך לימודי השנה הראשונה, ולכל המאוחר במשך הסמסטר הראשון בשנה השנייה ללימודים, יודרכו התלמידים בבחירת נושא ראוי לעבודת הגמר וילמדו כיצד להכין ולהגיש הצעת מחקר. הדרכה זו תתבצע  במסגרת הסמינריון המחלקתי. , הצעות מחקר נשפטות על ידי המנחה ועל ידי שופט נוסף הנקבע בהתייעצות עם ראש הוועדה ללימודי התואר השני של החוג.

רצוי להגיש את הצעת המחקר בתום שנת הלימודים הראשונה, אך לא יאוחר מסוף הסמסטר הראשון בשנת הלימודים השנייה.

עבודת הגמר לתואר השני היא חיבור במתכונת אקדמאית-מקצועית. מטרתה להוכיח את כושרם של הסטודנטים לבצע מחקר המושתת על מקורות ראשוניים לנושא שבחרו, את יכולתם להבין את השיח המקצועי בתחומם, להציג ולבקר את העמדות השונות בשיח זה, ולטעון טענות היסטוריוניות משכנעות על סמך המקורות שבדקו ולשלבן בשיח. היקפה של עבודת הגמר לא יעלה על  80 עמודים. עבודות הגמר לתואר השני אינן אמורות לעמוד בקני המידה הנדרשים ממאמר או מספר אקדמי, אולם עבודות ששופטיהן יעריכו כי עמדו בכך, תזכינה את כותביהן בהערכה "הצטיינות יתרה".

הרכב הלימודים:
סמינריון היסטוריוגרפי או מתודולוגי
סמינריון קריאה בתעודות
סדנת מחקר
שלושה סמינריונים לתואר שני
קורס אשכול
סמינריון מחלקתי
שפה זרה שנייה (רמת "פטור" ברמת מתקדמים) או שני שיעורי קריאה במקורות ערביים

2.  המסלול העיוני (ללא עבודת גמר)
המסלול העיוני מיועד למעוניינים בהעמקת ידיעותיהם והשכלתם בתחום לימודי ההיסטוריה של המזה"ת ואפריקה ואינם מתעתדים להמשיך במחקר בתחום לימודים זה.

הלימודים במסלול העיוני יהיו בהיקף של 32 ש"ס, כלומר 8 סמינריונים, ועליהם להסתיים בתוך שנתיים. במסגרת זו על התלמידים להגיש שתי עבודות סמינריוניות, 5 עבודות רפראט, ופרויקט מיוחד שיוגש במסגרת הסמינריון המחלקתי. כמו כן יעמדו התלמידים בבחינת גמר (פרויקט טקסטואלי-היסטוריוגרפי שייקבע בין התלמיד לבוחן, באישור ראש ועדת לימודי התואר השני בחוג).

ככלל, על התלמידים להשתתף בסמינריון מתודולוגי או היסטוריוגרפי אחד, בסמינריון קריאה בתעודות, בסדנת מחקר, בסמינריון המחלקתי ובסמינריונים נוספים מתוך רשימת הסמינריונים לתואר השני של החוג. התלמידים יידרשו גם להשתתף בשני סמינריונים (8 ש"ס) מחוגים אחרים של הפקולטה, בלימודי אשכול (או לעתים אף מחוצה לה). תלמיד המבקש להרכיב תכנית לימודים אחרת, אישית (אך באותו ההיקף), יוכל לעשות זאת באישור ראש ועדת לימודי התואר השני של החוג.

הרכב הלימודים:

סמינריון היסטוריוגרפי או מתודולגי
סמינריון קריאה בתעודות
סדנת מחקר
שלושה סמינריונים לתואר שני
שני קורסי אשכול
סמינריון מחלקתי

3.   לימודי צבירה לתואר השני

כדי לאפשר לתלמידים ללמוד בקצב אטי יותר, במיוחד (אך לא רק) לתלמידים מבוגרים ולאלה הנמצאים באמצע הקריירה או אף בסיומה, מוצעת האפשרות לפרוס את הלימודים על פני 4 שנים (ולשלם 50% משכר הלימוד בכל שנה). תלמידים אלה יוכלו להרחיב  דעת ולהעמיקה בלא שיהיו כבולים בסד הזמן המקובל ללומדים במסלולים הרגילים.

החוג להיסטוריה של המזה"ת ואפריקה יאפשר לרשום תלמידים למסלול הצבירה למשך שנתיים בלבד (במעמד מיוחד ובסימול רישום 07). במהלך שנתיים אלה ישלימו התלמידים  מחצית לפחות ממכסת השעות לתואר השני במסלול העיוני, כלומר 4 סמינריונים  לפחות (16 ש"ס). לאחר שנתיים במעמד המיוחד יעברו התלמידים למעמד רגיל (מן המניין) ויידרשו להשלים את לימודיהם לתואר בתוך שנתיים נוספות לכל היותר. בנקודת הקבלה למעמד הרגיל, ועל סמך הישגיהם, קצב התקדמותם והתרשמות ראש הוועדה ללימודי התואר השני של החוג, יוחלט לאיזה מסלול ישויכו - המסלול המחקרי או המסלול העיוני.

הערה כללית:

סיורים לימודיים:החוג מעודד ויוזם סיורים לימודיים בארץ וכן לארצות המזה"ת המוסלמי ואפריקה, במטרה ליצור היכרות טובה יותר של החברה, של התרבות ושל ההיסטוריה של האזור. סיורים אלו מלווים בהרצאות מקדימות ובהכנת עבודה ויזכו להכרה של 2 ש"ס. ההשתתפות בסיורים אלו כרוכה בתשלום, והחוג יעשה מאמץ לתרום ממקורותיו למימון חלקי של הסיורים. סטודנט לא יוכל לקחת כשיעור נבחר יותר מסיור לימודי אחד.

 

עמוד זה מתוחזק על ידי גליה בהט This page is maintained by Galia Bahat הצהרה Disclaimer